Care sunt obligațiile legale de care trebuie să țină cont soții atunci când dețin o locuință împreună.
Principalele obligații legale pe care le au soții în 2023
Cu ocazia modificărilor legislative realizate recent, iată care sunt principalele obligații legale pe care le au soții care ajung să dețină în comun locuințe, dar și alte chestiuni de interes general pe subiect.
În cazul în care soții dețin în comun una sau mai multe locuințe, pe care intenționează să le închirieze unor persoane fizice sau juridice, atunci aceștia au obligația legală de a încheia un contract de locațiune.
Citește și: ROBOR 2023: Ce spun oficialii BNR despre evoluția ratelor la credite?
Potrivit art. 1.777 și art. 1.781 din Codul civil este stipulat că „locațiunea este contractul prin care o parte, numită locator, se obligă să asigure celeilalte părți, numite locatar, folosința unui bun pentru o anumită perioadă, în schimbul unui preț, denumit chirie, iar
Legal, contractele de cedare a folosinței bunurilor sunt cuprinse în denumirea generică a contractelor de locațiune, regăsindu-se, printre altele, închirierea de bunuri mobile sau imobile.
În concluzie, începând cu data de 1 ianuarie 2023, soții care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, trebuie să înregistreze contractul încheiat între parți, dar şi modificările care au survenit ulterior, în cel mult
30 de zile de la încheiere sau modificarea acestuia, la organul fiscal competent. Dacă soții au contracte de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părți şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligația înregistrării acestora (1 aprilie 2023).Din perspectivă fiscală, veniturile obținute din închirieri și subînchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosinței locuinței, a caselor de vacanță, garajelor, terenurilor și altele asemenea, a căror folosință este cedată în
baza unor contracte de închiriere sau subînchiriere, uzufruct și altele asemenea, inclusiv cedarea folosinței unor părți din acestea, utilizate în scop de reclamă, afișaj și publicitate.Care sunt procedurile referitoare la înregistrarea contractelor de închiriere
Procedurile referitoare la înregistrarea contractelor de închiriere sunt stabilite prin ordinul oferit de Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel că, soții au dreptul să solicite înregistrarea contractelor de locațiune încheiate prin înscris sub semnătură privată, la organul fiscal, în conformitate cu Ordinul ANAF nr.
Fiecare dintre soți are obligația legală de a depune cererea de înregistrare a contractului de locațiune, însoțită de o copie a contractului de locațiune, la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Cererea se va completa în două exemplare.
Formatul electronic al Cererii de înregistrare a contractelor de locațiune( formular C168) se poate descărca de pe site-ul www.anaf.ro,
din secțiunea „Servicii online”.Organul fiscal central competent este:
- organul fiscal central în a cărui evidență locatorul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuții;
- organul fiscal central în a cărui rază teritorială locatorul, persoană fizică rezidentă, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
- organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul care face obiectul contractului de locațiune- în cazul persoanelor fizice nerezidente.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Modificarea contractului poate fi înregistrat de unul dintre soți
În cazul în care urmează să fie modificat contractul de locațiune pot fi înregistrate de unul dintre soți la organul fiscal, prin depunerea cererii, având bifată în formular căsuța "Modificare" sau "Încetare", după caz, însoțită de documentele justificative.
Citește și: Câte zile are luna februarie 2023? Când este următorul an bisect și de ce se mai adaugă o zi în plus
Care sunt obligațiile fiscale ale soților în cazul clădirilor achiziționate în comun
Soții care dobândesc o clădire au obligația legală de a declara imobilul respectiv la organul fiscal local competent în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data dobândirii acestuia și datorează impozit pe bunul respectiv începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
În cazul bunurilor aflate în proprietate la 31 decembrie 2022, impozitul pe clădire trebuie achitat în două tranșe - până la 31 martie și 30 septembrie 2023.
Dacă o clădire se află în proprietatea comună a unor soți, fiecare dintre aceștia datorează impozitul pentru spațiile situate în partea din clădire aflată în proprietatea sa.
Care sunt bunurile care nu sunt considerate comune
Potrivit prevederilor Codului civil, o serie de bunuri nu sunt considerate bunuri comune, ci bunuri proprii ale fiecărui soț, cum ar fi:
- bunurile dobândite prin moștenire legală, legat sau donație, cu excepția cazului în care dispunătorul a prevăzut, în mod expres, că ele vor fi comune;
- bunurile de uz personal;
- bunurile destinate exercitării profesiei unuia dintre soți, dacă nu sunt elemente ale unui fond de comerț care face parte din comunitatea de bunuri;
- drepturile patrimoniale de proprietate intelectuală asupra creațiilor sale şi asupra semnelor distinctive pe care le-a înregistrat;
- bunurile dobândite cu titlu de premiu sau recompensă, manuscrisele științifice sau literare, schițele şi proiectele artistice, proiectele de invenții şi alte asemenea bunuri;
- Indemnizația de asigurare şi despăgubirile pentru orice prejudiciu material sau moral adus unuia dintre soți;
- bunurile, sumele de bani sau orice valori care înlocuiesc un bun propriu, precum şi bunul dobândit în schimbul acestora;
- fructele bunurilor proprii.
Sursă: avocatnet.ro