ANRE a simplificat modelul de factură pentru energia electrică. Vor fi impuse sancțiuni furnizorilor care emit cu întârziere facturile

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 17 dec 2023, 04:35

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat noi reglementări în ceea ce privește simplificarea modelului de factură.

Sursa: https://pixabay.com/

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat noi reglementări care vin în sprijinul clienţilor finali casnici de energie electrică.

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat noi reglementări în ceea ce privește simplificarea modelului de factură.

ANRE simplifică factura la energia electrică

În comunicatul ANRE se arată că: „În vederea armonizării cadrului de reglementare existent cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene şi în raport cu recentul Regulament de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr.

5/2023, am aprobat, în ședința de astăzi a Comitetului de Reglementare al ANRE, Ordinul pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienților casnici”.

Citește și: Se schimbă facturile la energie electrică. Nouă milioane de români vor fi afectați

Noul model de factură va conține:

- date de identificare şi contact ale furnizorului şi ale clientului,

- data de încetare a contractului,

- dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,

- perioada de facturare,

- cantitatea totală de energie electrică facturată,

- preţul final facturat,

- valoarea totală de plată,

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

- data scadentă a plății, TVA.

Perioada de facturare a energiei electrice se va face lunar

ANRE a stabilit luni, 6 februarie, printr-un ordin oficial cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali. Ordinul prevede că în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor.

Ordinul emis de ANRE nr. 5/2023, publicat luni în Monitorul Oficial, vizează aprobarea regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali.

Una dintre principalele măsuri stabilite este că, în cazul clienților casnici, precum şi în cazul clienților preluați de către furnizorul de ultimă instanță, perioada de facturare trebuie să fie lunară, iar în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel

puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Citește și: Se schimbă facturile de energie electrică, de la 1 aprilie. Cum vor arăta

De asemenea, este posibilă, în cazul clienților vulnerabili, eșalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minim trei luni sau convenită de părți.

Ce se va întâmpla dacă se va întârzia cu perioada de facturare?

Alte clauze ce au fost introduse în contractul – cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal sunt: perioada de facturare este de 1 lună; intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni; regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni şi este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție.

În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalități. Furnizorul are obligația, de asemenea, să analizeze plângerea clientului cu privire la factura emisă, indiferent dacă aceasta a fost sau nu achitată și să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele legale.

Sursă: digi24.ro