Firmele care introduc pe piață sticle și doze nereutilizabile vor plăti o nouă taxă

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 11 feb 2024, 00:55

Companiile care vor dori să introducă pe piața din România sticle și doze nereutilizabile vor datora la stat o taxă anuală către Fondul pentru mediu.

Sursa: pixabay.com

Companiile care vor dori să introducă pe piața din România sticle și doze nereutilizabile vor datora la stat o taxă anuală către Fondul pentru mediu.

Companiile care urmează să introducă pe piață sticle și doze nereutilizabile și care nu folosesc sistemul de garanție-returnare vor datora la stat o taxă anuală către Fondul pentru mediu.

O nouă taxă pentru companiile care introduc pe piață sticle și doze nereutilizabile

Ministerul Mediului a inițiat miercuri, 10 mai, un proiect prin care vrea să pună în aplicare o nouă taxă companiilor care introduc pe piață sticle și doze nereutilizabile vor plăti o nouă taxă.

Mai exact, autoritățile își doresc ca prin intermediul acestei noi taxe către Fondul pentru mediu, să stimuleze companiile care introduc pe piață sticle nereutilizabile să facă eforturi pentru a atinge obiectivele anuale de returnare stabilite pentru SGR. Proiectul de OUG trebuie doar adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial pentru ca măsura să se aplice de la 1 ianuarie 2024.

Citește și: Un nou sistem de reciclare va fi lansat în România din toamnă. Vor crește prețurile la toate tipurile de băuturi

Astfel, această nouă taxă, care va reprezenta fie echivalentul garanției de 50 de bani per ambalaj, fie dublul acesteia, va trebui plătită atunci când companiile nu reușesc să atingă obiectivele anuale de returnare a ambalajelor prin SGR. Plata contribuției se va face pentru diferența dintre cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare și cantitățile de ambalaje nereutilizabile efectiv returnate.

Ce prevede documentul?

Documentul prevede că: „o contribuție datorată de către operatorii economici care introduc pe piață ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile(...), calculată începând cu data de 01.01.2024 astfel:

- pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din metal pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuția este egală cu [50 de bani]; 

- pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din sticlă și/sau plastic, după caz, pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuția este egală cu [1 leu].”

Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

În prezent s-a stabilit  că firmele sunt obligate să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor prin SGR:

- în 2024: 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal;

- în 2025: 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal;

- începând cu 2026: 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal.

Citește și: Casa Verde Fotovoltaice 2023: Ce pași trebuie să urmați pentru a vă înscrie în program și care sunt sumele alocate

De asemenea, noul proiect lansat de către Ministerul Mediului mai prevede că operatorii economici vor trebui să declare semestrial, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare,  „cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile, respectiv unitățile de ambalaje primare nereutilizabile, cât și cantitățile de ambalaje primare nereutilizabile folosite, returnate și gestionate de către aceștia.”

Această taxă de mediu va trebui achitată anual cu ajutorul administratorului SGR, până la data de 25 ianuarie a anului următor.

SGR ar trebui să devină operațional de la 30 noiembrie 2023. Mai precis, acesta vizează sticlele (din sticlă sau din plastic) și dozele (din metal) pentru băuturi alcoolice sau nealcoolice care au volume cuprinse între 0,1 și 3 litri. Sistemul presupune, în esență, că pentru fiecare recipient vândut unui consumator firmele vor reține o garanție de 50 de bani, pe care o vor rambursa odată cu returnarea recipientului.

Sursă: avocatnet.ro