Orașul portuar italian Genova își amintește astăzi de 43 de persoane care au murit în urmă cu cinci ani în urma prăbușirii unui pod. Un accident care, după toate probabilitățile, ar fi putut fi prevenit.
Purtătoarea de cuvânt a celor îndoliați pare hotărâtă. "Eu- nu vom renunța, pentru că este o luptă prea importantă", spune Egle Possetti. Este importantă pentru toți cetățenii italieni, spune ea, pentru că este "o luptă împotriva nemulțumirilor" și "o luptă împotriva ineficienței, aroganței și lăcomiei."
Experții s-au convins de pagubă
În luna mai, un vechi președinte al consiliului de administrație al holdingului Benetton responsabil a depus mărturie în sala de judecată.
Potrivit acestuia, a declarat Gianni Mion, ei știau despre deficiențele de siguranță ale podului încă din 2010, deci pericolul de prăbușire era cunoscut. "Nu am făcut o mulțime de lucruri pe care ar fi trebuit să le facem. Asta a fost o prostie. Podul, care a fost inaugurat în 1967, a devenit parte a imperiului corporatist al familiei Benetton la sfârșitul anilor 1990, când compania de autostrăzi responsabilă, ASPI, a fost privatizată. Potrivit propriei declarații, fostul manager Mion își reproșează astăzi că nu a făcut nimic la vremea respectivă. El este unul dintre cei 59 de inculpați care sunt judecați la tribunalul din Genova din vara anului trecut- printre care se numără manageri, tehnicieni și supraveghetori de stat. experții sunt convinși că daunele au provocat prăbușirea. Daune care au trecut neobservate ani de zile din cauza lipsei de întreținere. Sau defecte care erau deja cunoscute la începutul anilor 1990, dar care nu au fost reparate.Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Comparație cu compania de autostrăzi
Pentru familiile îndoliate, soluționarea în instanță este extrem de importantă, spune Egle Possetti.
"Angajamentul pe care îl vedem în această primă instanță este foarte mare, acuzația este enormă", spune ea. Deci există un pic de încredere, adaugă ea. "Dar, fiind în Italia, nu avem încredere deplină până la sfârșit. Din nefericire, multe cazuri s-au terminat prost până acum", spune ea, "de exemplu, termenul de prescripție ar putea expira înainte de încheierea procedurii. În plus, responsabilitățile sunt transferate de la un capăt la altul. Compania de autostrăzi nu se mai află în boxa acuzaților, după ce a negociat o înțelegere cu statul. Aceasta a plătit milioane de euro drept despăgubiri urmașilor supraviețuitorilor și a plătit, de asemenea, pentru demolarea și reconstrucția podului. Acesta a fost proiectat de arhitectul-vedetă genovez Renzo Piano și a fost inaugurat în vara anului 2020.Expertul în poduri Settimo Martinello spune că podurile de autostradă din Italia sunt acum inspectate mai intens decât în urmă cu cinci ani. "Astăzi trebuie să facă acest lucru cu o metodologie care este națională. Toate datele trebuie să fie transmise ministerului cu o anumită frecvență", spune el. "Deci există certitudinea că inspecțiile sunt efectuate cu o metodologie care nu mai este cea care a fost cauza tuturor evenimentelor." La cea de-a cincea aniversare, Italia comemorează accidentul prin mai multe ceremonii și își amintește de cei 43 de bărbați, femei și copii a căror moarte ar fi putut fi evitată.
Citește și: O politică a refugiaților in Europa fără un plan?
Citește și: Rubla își pierde dramatic din valoare!
Citește și: Tragedie la Mamaia! Trei persoane și-au găsit sfârșitul în valurile Mării Negre