Cunoaște cele 7 straturi care alcătuiesc o anvelopă!

Autor: Ana Filip
Actualizat: 03 ian 2024, 08:00

Te-ai întrebat vreodată cum de anvelopele sunt un element atât de important pentru mașina ta? Răspunsul este simplu: pentru că ele asigură buna rulare a vehiculului în orice condiții meteo. Și cum reușesc acest lucru? Ei bine, ele conțin mulți compuși de cauciuc și alte materiale, deoarece acestea sunt necesare pentru a funcționa în siguranță în fața unei game largi de condiții solicitante.

Iată care sunt straturile principale care intră în alcătuirea unui cauciuc, fie ca vorbim de anvelope iarna, vara sau all-season!

#1. Talonul

De obicei, el este format din fire de sârmă care fixează anvelopa pe roată.

#2. Umplutura talonului

Un compus de cauciuc plasat deasupra talonului care poate fi folosit între straturile principale care se înfășoară în jurul firelor pentru a regla caracteristicile de rulare și de manevrabilitate.

#3. Curele

De obicei, două curele cu cabluri de oțel sunt așezate în unghiuri opuse. Curelele asigură stabilitate zonei benzii de rulare, ceea ce contribuie la diminuarea uzurii, manevrabilitate și tracțiune.

#4. Stratul principal

Majoritatea anvelopelor au unul sau două straturi principale, fiecare compus de obicei din corzi de poliester, raion sau nailon într-un strat de cauciuc. Straturile de cauciuc funcționează ca structură a anvelopei și oferă rezistență pentru a reține presiunea de umflare.

#5. Căptușeală interioară

Un compus de cauciuc folosit pentru a menține presiunea de umflare în interior.

#6. Peretele lateral

Un compus de cauciuc folosit pentru a acoperi straturile celelalte pe părțile laterale, care oferă rezistență la abraziune, zgârieturi și intemperii.

#7. Strat ermetic

Compusul de cauciuc al benzii de rulare și modelul benzii de rulare care asigură aderență și rezistență la abraziune, contribuind la tracțiune și la diminuarea uzurii benzii de rulare.

Din ce materiale sunt făcute anvelopele?

  • Cauciuc natural

Cauciucul natural oferă caracteristici specifice de performanță. Este deosebit de bun pentru rezistența la rupere și la crăpăturile care apar în urma utilizării îndelungate .

  • Polimeri sintetici

Principalii doi polimeri de cauciuc sintetic utilizați sunt cauciucul butadien și cauciucul stiren butadien. Acești polimeri de cauciuc sunt utilizați în combinație cu cauciucul natural. Proprietățile fizice și chimice ale acestor polimeri de cauciuc determină performanța fiecărei componente, precum și performanța generală (rezistența la rulare, uzură și tracțiune).

Un alt cauciuc sintetic important este cauciucul poliizobutilenic halogenat (XIIR) cunoscut în mod obișnuit sub denumirea de cauciuc halobutil. Acest material face ca garnitura interioară să fie impermeabilă, ceea ce ajută la menținerea anvelopei umflate.

  • Oțel

Sârma de oțel este folosită în curele și talon în cauciucurile simple, iar straturile pentru camioane, e prezentă și în straturile principale. Centurile de sub banda de rulare servesc la rigidizarea carcasei și la îmbunătățirea performanței la uzură și a manevrării. Sârma talonului ancorează cauciucul și îl fixează pe roată.

  • Material textil

Textilele folosite sunt diverse tipuri de șnururi din material textil care întăresc compoziția. Șnururile din material asigură stabilitate dimensională și ajută la susținerea greutății vehiculului.

Aceste materiale textile sunt țesături din șnur din poliester, țesătură șnur din raion, țesătură șnur de nailon și țesătură șnur aramidă. Sunt folosite pentru a face pliurile din cauciucurile obișnuite. În timp ce acestea servesc ca material de întărire principal în carcasă și, de asemenea, ajută cauciucul să-și păstreze forma în diferite condiții de drum, ceea ce oferă un plus de rezistență și caracteristici de performanță.

  • Umpluturi (Negrul de fum, Precipitatul de Siliciu amorf)

Atât negrul de fum, cât și siliciul sunt materiale de umplutură care întăresc cauciucul, adică îmbunătățesc proprietăți precum cea anti-rupere, rezistența la rupere și abraziune. Acest lucru are ca rezultat îmbunătățirea performanței la uzură și a tracțiunii. Utilizarea siliciului îmbunătățește rezistența la rulare.

  • Antioxidanți

Antioxidanții ajută la prevenirea descompunerii cauciucului din cauza efectului temperaturii și expunerii la oxigen.

  • Antiozonanți

Antiozonanții sunt utilizați pentru a împiedica efectele expunerii la ozon.

  • Substanțe de întărire (Sulf, Oxid de Zinc)

Sulful și oxidul de zinc sunt ingrediente esențiale pentru a transforma cauciucul într-un articol solid în timpul vulcanizării. Substanțele de întărire scurtează timpul de vulcanizare și influențează lungimea și numărul de reticulare din matricea de cauciuc care se formează în timpul întăririi sau vulcanizării.