Apar noi modificări în sistemul de taxare a drumului: Rovinieta pentru o singură zi va fi introdusă în România, pentru mașinile mici

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 09 ian 2024, 10:58

În România va fi introdusă rovinieta pentru o zi pentru mașinile mici.

Sursa: pexels.com

Apare rovinieta pentru o zi pentru mașinile mici.

În lumina recentelor propuneri ale Ministerului Transporturilor, privind modificările aduse sistemului de roviniete pentru drumurile naționale, se deschide o dezbatere amplă în jurul noilor reglementări ce vizează perioadele de valabilitate și excepțiile de la plata acestei taxe. Proiectul, aliniat Directivei (UE) 2022/362 și Legea 226/2023, aduce schimbări semnificative, provocând reacții diverse din partea comunității și a industriei de transport.

Apar noi perioade de valabilitate pentru rovinietă

Ministerul Transporturilor a lansat un proiect de act normativ care vizează modificări semnificative în ceea ce privește rovinieta pentru drumurile naționale. Acest document propune ajustări în conformitate cu Directivei (UE) 2022/362 și pregătește terenul pentru intrarea în vigoare a Legii 226/2023, programată pentru ianuarie 2026.

Una dintre modificările majore propuse este introducerea unor perioade de valabilitate flexibile pentru roviniete destinate autoturismelor și vehiculelor de marfă cu masa autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Conform noului proiect, utilizatorii vor avea opțiunea de a achiziționa roviniete pentru o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile sau 12 luni. Se renunță la roviniete pentru șapte și 90 de zile, iar procentaje maxime sunt stabilite pentru diversele perioade, variind între 9% și 30% raportat la tariful anual.

Citește și: Se scumpesc locurile de parcare din București: Taxele cresc, iar șoferii se gândesc să renunțe la parcările cu plată

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Apar noi reglementări pentru vehiculele grele

Pentru vehiculele cu tonaj autorizat între 3,5 și 12 tone, precum și pentru cele de transport pasageri cu mai mult de 9 persoane, proiectul prevede tarife pentru perioade de o zi, 7 zile, 30 de zile și 12 luni. Procente maxime pentru tarife, raportate la tariful anual, sunt stabilite între 2% și 10%, oferind astfel o flexibilitate crescută pentru operatorii acestor vehicule.

Ambulanțele private vor fi nevoite să plătească rovinietă

O schimbare notabilă este impunerea obligativității plății rovinietei pentru ambulanțele private, în timp ce cele publice sunt exceptate de la această taxă. Totodată, vehiculele care asigură transportul public local și școlar nu vor mai avea restricții în ceea ce privește operațiunile desfășurate în afara limitelor unei localități.

Suport pentru misiuni umanitare și de protecție civilă

Proiectul propus prevede acordarea de roviniete gratuite pentru vehiculele implicate în misiuni de protecție civilă sau umanitare, finanțate din bugetul de stat. Această măsură reflectă angajamentul de a susține activitățile care aduc beneficii comunității în situații de urgență.

Rovinieta urmează să fie împărțită în două taxe distincte

O altă schimbare semnificativă este programată să intre în vigoare odată cu Legea 226/2023 în ianuarie 2026.

Rovinieta va fi împărțită în două taxe distincte: una destinată vehiculelor ușoare (rovinieta) și cealaltă pentru vehiculele grele (TollRo).

Citește și: Unde se află camerele pentru rovinietă? Lista pe care trebuie să o cunoască șoferii

Deși propunerile au scopul de a alinia legislația națională cu normele europene și de a asigura o mai mare flexibilitate pentru șoferi, ele au stârnit deja dezbateri în rândul comunității. Organizațiile de transport și consumatorii își exprimă opinii variate cu privire la aceste schimbări și așteaptă cu interes următoarele etape ale procesului legislativ.

Este important de menționat că, pentru a deveni efectiv, proiectul de ordonanță trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial. Până atunci, dezbaterile publice și analizele detaliate vor continua să ofere o imagine comprehensivă asupra impactului acestor propuneri asupra șoferilor, companiilor de transport și economiei în ansamblu.