Inflația nu este încă bătută în cuie, iar riscurile unui nou șoc al prețurilor sunt în creștere

Autor: Bogdan Frațilă

Inflația în SUA și în alte economii majore a încetinit brusc în ultimul an, pe măsură ce prețurile la energie au scăzut de la niveluri record.

Sursa: PixaBay

Inflația în SUA și în alte economii majore a încetinit brusc în ultimul an, pe măsură ce prețurile la energie au scăzut de la niveluri record.

Inflația în SUA și în alte economii majore a încetinit brusc în ultimul an, pe măsură ce prețurile la energie au scăzut de la niveluri record.

Cu toate acestea, bătălia pentru a domoli creșterea prețurilor nu este încă câștigată, iar riscul ca inflația să crească din nou este tot mai mare pe măsură ce persistă perturbarea uneia dintre principalele rute comerciale ale lumii.

Atacurile militanților Houthi susținuți de Iran în Marea Roșie înseamnă că multe nave container, petroliere și vrachiere, care transportă materii prime, au fost forțate să ia o rută mai lungă în jurul

Africii, ceea ce a dus la creșterea costurilor de transport și de asigurare.

"Cred că există un nivel de mulțumire pe piețele financiare în ceea ce privește perspectivele inflației", a declarat miercuri directorul general al UBS, Sergio Ermotti, în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos, Elveția, citând costurile de transport maritim mai mari cauzate de asalturile din Marea Roșie, care se vor traduce probabil în costuri mai mari pentru mărfuri.

"Nu-mi pot imagina că inflația nu va avea de suferit din această cauză", a spus el.

Tarife neprevazute?

Chiar înainte ca creșterea bruscă a tarifelor de transport să aibă timp să se reflecte în prețurile de consum, inflația globală a crescut în decembrie în Statele Unite, Europa și Marea Britanie. Mișcările în sus evidențiază faptul că revenirea inflației la 2%- rata vizată de Federal Reserve și de alte bănci centrale mari- s-ar putea să nu fie un lucru ușor.

"Este prea devreme pentru a declara victoria (asupra inflației). Treaba nu este încă terminată", a declarat săptămâna aceasta la Davos François Villeroy de Galhau, guvernatorul băncii centrale a Franței.

Comentariile sale le-au reluat pe cele ale lui Gita Gopinath, director general adjunct al Fondului Monetar Internațional. Aceasta a precizat că piețele se așteaptă ca băncile centrale să treacă de la creșterea ritmului de majorare a ratelor la reducerea acestora "destul de agresivă".

"Cred că este puțin prematur, să (tragem) această concluzie", a spus ea.

La adunarea anuală din stațiunea de schi alpină înzăpezită, mai mulți bancheri și directori executivi au avertizat factorii de decizie politică să nu reducă prea curând ratele dobânzilor, având în vedere multitudinea de forțe care ar putea duce la creșterea inflației.

Aceste "riscuri ascendente pentru inflație" includ fragmentarea lanțului de aprovizionare, protecționismul comercial, șocurile climatice și conflictele armate, potrivit lui Gopinath.

Mary Callahan Erdoes, directorul general al unității de gestionare a activelor și averilor de la JPMorgan Chase, a avertizat cu privire la un alt risc, mai subtil. De îndată ce băncile centrale încep să reducă ratele dobânzilor, "oamenii se simt mai bine, încep să cheltuiască mai mult", a spus ea. "Puteți avea mai multă inflație, instantaneu".

În Europa și în Statele Unite, chiar oficialii băncilor centrale au respins opinia predominantă în rândul traderilor că reducerile de rate sunt iminente.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Președintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, a declarat miercuri că banca va reduce probabil ratele abia în vară, dar că "există încă un nivel de incertitudine".

"Sunt încrezătoare că, în lipsa unui alt șoc major, am atins un vârf (al ratelor dobânzilor)", a declarat aceasta pentru Bloomberg TV. Acum, banca trebuie să mențină ratele dobânzilor la un nivel ridicat "atât timp cât este necesar" pentru a readuce ferm inflația pe calea fermă spre 2%, a adăugat ea.

Riscul din Orientul Mijlociu

O altă zguduire a inflației ar putea veni din cauza intensificării violențelor în Orientul Mijlociu, țară producătoare de petrol, unde tensiunile sunt la cote ridicate din cauza războiului dintre Israel și Hamas.

În ultimele zile, Iranul și Pakistanul au efectuat lovituri pe teritoriul celuilalt, într-o escaladare fără precedent a ostilităților dintre vecini. Iar săptămâna trecută, forțele americane și britanice au lovit peste 60 de ținte houthi în Yemen, în ceea ce președintele Joe Biden a declarat că a fost un răspuns direct la amenințarea reprezentată pentru "libertatea de navigație" în Marea Roșie și în Canalul Suez adiacent.

În pofida conflictelor, prețurile petrolului și ale benzinei abia dacă s-au mișcat- iar prețurile gazelor naturale au scăzut- deoarece cererea mai slabă și oferta abundentă au luat locul preocupărilor geopolitice.

În timp ce o potențială creștere bruscă a prețurilor la energie este de departe cel mai mare risc pentru inflație, întârzierile de transport maritim și o creștere susținută a costurilor de transport ar putea, de asemenea, să pună probleme.

Traficul zilnic prin Canalul Suez a scăzut la cel mai scăzut nivel din martie 2021, când canalul a fost blocat timp de șase zile de o navă numită Ever Given, potrivit PortWatch, o platformă creată de FMI și Universitatea Oxford.

Între timp, costurile de transport maritim al containerelor de-a lungul multora dintre cele mai aglomerate rute comerciale din lume s-au dublat- și în unele cazuri s-au triplat- de la jumătatea lunii decembrie, potrivit datelor companiei de consultanță maritimă Drewry, cu sediul la Londra.

Deși aceste costuri reprezintă o componentă mică a prețului pe care consumatorii îl plătesc în cele din urmă pentru bunurile fabricate, dacă rămân ridicate, ar putea determina o ușoară creștere a inflației globale, potrivit Oxford Economics.

Perturbarea canalului Suez ar putea dura cel puțin încă o lună, a avertizat săptămâna aceasta directorul general al Maersk, Vincent Clerc. "Cu cât va dura mai mult, cu atât va costa mai mult", a declarat el pentru Richard Quest, la Davos.

Întârzierile de transport maritim și creșterea costurilor ar putea fi exacerbate de o potențială penurie de containere. Tobias Meyer, directorul general al DHL, a declarat la Davos în această săptămână că deplasările mai lungi în jurul Africii ar putea, de exemplu, să ducă la o penurie de containere în Asia peste câteva săptămâni "pentru că acest reflux nu se produce în prezent în ritmul pe care oamenii îl planificau".

Citește și: Microsoft atacat de hackeri sponzorizati de statul Rus?

Citește și: Psihopat, sociopat sau narcisist? Afla cum sa diferentiezi!

Citește și: Povestea cumplită a unui băiețel de doi ani care a murit de foame ghemuit lângă tatăl său decedat: „Era un băiețel atât de iubitor și adorabil”