România se confruntă cu schimbări legislative semnificative în privința asigurării de răspundere civilă obligatorie (RCA) pentru trotinete și biciclete electrice, ca urmare a unei directive UE. În acest sens, un proiect de lege adoptat la Senat propune includerea acestor vehicule sub incidența RCA, conform cerințelor europene.
RCA-ul obligatoriu pentru biciclete și trotinete
În România, asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) pentru trotinete și biciclete electrice nu este încă obligatorie.
Potrivit avocatnet.ro, unul dintre cele mai importante aspecte ale proiectului de lege este redefinirea noțiunii de "vehicul". Astfel, orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu anumite caracteristici specifice, inclusiv trotinetele și bicicletele electrice, va intra sub incidența asigurării RCA. Acest lucru înseamnă că proprietarii sau utilizatorii mandatați ai acestor vehicule vor fi obligați să încheie un contract de asigurare RCA pentru acoperirea riscurilor legate de utilizarea acestora pe teritoriul României.
De asemenea, proiectul de lege stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale. Aceste limite reprezintă un cadru clar și predictibil în cazul unor astfel de incidente, contribuind la asigurarea unei protecții adecvate pentru victimele accidentelor rutiere.
Cei care nu vor avea RCA vor risca sancțiuni
Mai mult decât atât, proiectul de lege introduce sancțiuni pentru încălcările legate de asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, inclusiv amendă și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului. Aceste măsuri au ca scop sporirea conformității cu legislația rutieră și asigurarea securității în trafic, fiind un pas important către armonizarea legislației românești cu normele europene.
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Este important de subliniat că aceste modificări legislative vin în contextul unei directive a Uniunii Europene care extinde înțelesul noțiunii de "vehicul" și impune asigurarea obligatorie RCA pentru trotinetele și bicicletele electrice. Prin urmare, România trebuie să transpună prevederile acestei directive în legislația națională până la sfârșitul acestui an.
În ciuda acestor schimbări iminente, există încă unele aspecte care necesită clarificare și dezbatere. De exemplu, norma prevede excepții de la obligația de încheiere a contractului RCA pentru vehiculele utilizate exclusiv în evenimente și activități sportive cu motor în zone cu acces restricționat.
Totodată, există preocupări legate de modul în care aceste schimbări vor afecta costurile și accesibilitatea asigurărilor pentru proprietarii de trotinete și biciclete electrice.Pe lângă aspectele legate de legislație, există și o preocupare crescută pentru siguranța și responsabilitatea în utilizarea trotinetelor și bicicletelor electrice. Odată cu extinderea obligației de asigurare RCA, se speră că acest lucru va conduce la o mai mare conștientizare și responsabilizare din partea utilizatorilor acestor vehicule, contribuind la reducerea riscului de accidente rutiere și la îmbunătățirea siguranței în trafic.
Astfel, adoptarea acestui proiect de lege reprezintă un pas important către adaptarea legislației românești la standardele europene și asigurarea unei protecții adecvate pentru toți participanții în trafic. Totuși, este important ca autoritățile și actorii implicați să monitorizeze cu atenție implementarea acestor schimbări și să identifice și să abordeze eventualele provocări sau neclarități care ar putea apărea în procesul de aplicare a noilor reglementări.