Programul Rabla Plus, inițiat de Administrația Fondului pentru Mediu, continuă în 2024 cu noi sesiuni de înscriere pentru achiziționarea de vehicule electrice și hibride. Cu toate acestea, nu toți românii pot beneficia de aceste fonduri din cauza unor limitări și condiții stricte.
A început Programul Rabla Plus
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat că luni, 22 iulie, a început o nouă sesiune de înscriere pentru persoanele juridice, unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile publice în cadrul Programului Rabla Plus.
Programul Rabla Plus a fost conceput pentru a încuraja achiziționarea de vehicule electrice și hibride, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon și la protejarea mediului.
Sesiunea a doua (22 iulie – 18 august 2024):
- 240.000.000 lei pentru persoane juridice.
- 120.000.000 lei pentru unități administrativ-teritoriale și instituțiile publice.
Sesiunea a treia (19 august – 19 septembrie 2024):
- 100.000.000 lei pentru persoane juridice.
- 100.000.000 lei pentru UAT-uri și instituții publice.
Etapa a treia pentru persoane fizice (19 august – 25 noiembrie 2024):
- Buget de 100.000.000 lei.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Solicitanții pot beneficia de un ecotichet pentru achiziționarea unui autovehicul nou
În cadrul Programului Rabla Plus, solicitanții pot beneficia de un ecotichet pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat.
- 25.500 lei pentru un autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
- 13.000 lei pentru un autovehicul nou electric hibrid, cu emisii maxime de 80 g CO_2/km.
- 13.000 lei pentru o motocicletă electrică.
Instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale beneficiază de un ecotichet de 120.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou, fără a fi necesară casarea unui autovehicul uzat.
De ce nu toți românii pot accesa Programul Rabla Plus?
Deși programul aduce beneficii semnificative, nu toți românii pot accesa aceste fonduri din diverse motive:
Disponibilitatea fondurilor: Sumele alocate pentru fiecare sesiune sunt limitate și sunt distribuite pe principiul "primul venit, primul servit". Aceasta înseamnă că cei care nu reușesc să se înscrie rapid riscă să rămână fără finanțare.
Birocrația și documentația: Procesul de înscriere necesită încărcarea unor documente specifice în aplicația informatică. Pentru unii români, acest proces poate fi descurajant din cauza complexității documentației necesare și a timpului necesar pentru pregătirea și încărcarea acestora.
Eligibilitatea: Nu toți cetățenii se califică pentru a accesa fondurile Rabla Plus. Există criterii stricte de eligibilitate care trebuie îndeplinite, inclusiv deținerea unui autovehicul uzat care să fie casat. Acest lucru poate limita accesul persoanelor care nu au un astfel de vehicul sau nu îndeplinesc alte condiții stabilite de program.
Accesul la tehnologie: Programul impune ca toate înscrierile să fie realizate online, ceea ce poate fi o barieră pentru persoanele care nu au acces la internet sau nu sunt familiarizate cu utilizarea aplicațiilor informatice.
Condițiile financiare: Deși ecotichetul acoperă o parte semnificativă din costul unui vehicul electric, suma rămasă de plătit poate fi încă prea mare pentru mulți români. Achiziționarea unui vehicul nou, chiar și cu subvenție, rămâne un efort financiar considerabil.
Astfel, Programul Rabla Plus reprezintă un pas important către o mobilitate mai verde și un mediu mai curat. Cu toate acestea, pentru a permite accesul unui număr mai mare de români, este necesar ca autoritățile să simplifice procedurile de înscriere, să asigure o distribuție mai echitabilă a fondurilor și să ofere suport pentru cei care întâmpină dificultăți în procesul de aplicare. Numai astfel se poate asigura o participare largă și un impact real asupra reducerii emisiilor și îmbunătățirii calității vieții.