Într-un efort ambițios de a combate poluarea aerului în marile orașe ale României, Guvernul a transmis autorităților locale din București și alte 12 mari orașe un plan care va necesita schimbări majore pentru șoferi.
Ce mașini vor fi interzise în marile orașe
Până la mijlocul verii viitoare, aceste orașe vor trebui să adopte una dintre cele două opțiuni oferite: impunerea unei taxe de poluare sau restricționarea accesului vehiculelor vechi în anumite zone.
Autoritățile locale au libertatea de a alege metoda care se potrivește cel mai bine nevoilor lor specifice. „Sunt stabilite două posibilități pe care autoritățile publice locale le pot parcurge”, a explicat Liviu Băileșteanu, director politici și strategii în cadrul Ministerului Dezvoltării. Prima opțiune implică restricționarea vehiculelor care nu se încadrează în clasele de poluare stabilite de regulamentele locale. A doua opțiune propune o abordare prin taxare.
În Capitală, astfel de inițiative nu sunt noi, însă implementarea lor a întâmpinat dificultăți. Proiectul „vignieta oxigen” a fost un exemplu de restricționare a accesului vehiculelor poluante doar în centrul orașului, dar nu a fost suficient de eficient pentru a produce un impact semnificativ.
Citește și: Pensia cu care trăiește Nelu Vlad! Solistul piesei „Se mărită Mona mea” are o carieră de peste 4 decenii
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Proiect drastic de Guvern în dezvoltare
Un nou proiect
mai ambițios este în discuție și ar putea fi aplicat din 2026, dacă va primi aprobarea consilierilor generali.
„Cu accesul restricționat în orele de vârf, adică de la ora 8 dimineața la ora 18, când sunt orele de vârf în rest poți să circuli seara sau în weekend și cu mașina care poluează mai mult”, spune Anamaria Gram, consilier general, inițiatorul proiectului.
Propunerea a stârnit controverse, atât în rândul șoferilor, cât și al autorităților. Mulți șoferi consideră măsura abuzivă, susținând că vor fi forțați să își cumpere mașini noi. „Mi se pare abuzivă”, a declarat un șofer din București.
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, este sceptic în privința eficienței acestor măsuri pentru reducerea poluării. El sugerează două soluții alternative: taxarea parcării și îmbunătățirea transportului public. „ Pentru a descuraja traficul cu autoturismul personal în București există două soluții: una să taxăm parcarea și doi să îmbunătățim transportul public”, a declarat Nicușor Dan.
În alte orașe, primarii deja contemplează viitoarele taxe. Mihai Chirica, primarul din Iași, propune, de exemplu, taxarea circulației pe anumite artere centrale. „Dacă vrem să scoatem circulația de pe zona I.C. Brătianu, Ștefan cel Mare, o să spunem: cine ar mai vrea să circule pe acolo o să te coste cam atâția lei”, a explicat Chirica.