Restricții de circulație pe timpul nopții propuse de UE: Șoferii care vor avea interzis să circule de la miezul nopții până la 6 dimineața

Autor: Cristina Mocanu

Restricții de circulație pe timpul nopții propuse de UE

Sursa: pexels.com

Anumiți șoferi nu vor mai avea voie să circule în intervalul 00:00 – 06:00, potrivit unei propuneri UE pentru a reduce numărul de accidente rutiere.

Uniunea Europeană discută în prezent o serie de măsuri pentru a reduce numărul accidentelor rutiere, una dintre acestea fiind restricționarea circulației pe timp de noapte pentru șoferii noi. Potrivit presei internaționale, măsura are scopul de a limita accesul pe drumurile publice între miezul nopții și ora 6 dimineața pentru persoanele care au obținut permisul de conducere în ultimii trei ani.

De ce se impun aceste măsuri?

Statisticile arată că șoferii noi sunt mai vulnerabili la accidente, în special pe timp de noapte, când vizibilitatea și reflexele pot fi afectate de oboseală. Potrivit publicație i motorzoom.it, aceste măsuri ar putea reduce numărul incidentelor grave și ar contribui la scăderea ratei deceselor în accidente rutiere.

În 2022, rata deceselor cauzate de accidente rutiere în Uniunea Europeană a crescut cu 4% față de anul precedent.

În mod particular, tinerii șoferi, cei care și-au obținut permisul de conducere recent, reprezintă o categorie semnificativă implicată în aceste accidente, fie ca victime, fie ca responsabili de producerea lor. Astfel, se dorește prevenirea acestui tip de incidente prin introducerea unor măsuri de siguranță suplimentare pentru șoferii mai puțin experimentați.

România, în fruntea clasamentului deceselor în accidente rutiere

Conform datelor Eurostat, România a înregistrat cea mai mare rată a deceselor în accidente rutiere din Uniunea Europeană în 2022, cu 86 de decese la un milion de locuitori.

Acest număr este aproape dublu față de media europeană, care a fost de 46 de decese la un milion de locuitori. În comparație, Suedia, care are cea mai mică rată, a raportat doar 22 de decese la un milion de locuitori, urmată de Danemarca cu 26 și Irlanda cu 31.

Citește și: Guvernul României introduce sistemul e-Sigur: Sistemul va ajuta la depistarea șoferilor care încalcă regulile de circulație

România se confruntă de mulți ani cu o problemă gravă în ceea ce privește siguranța rutieră. Conform datelor Institutului Național de Statistică, România înregistrează în jur de 28.000 de accidente anual, ceea ce înseamnă peste 76 de accidente pe zi și patru decese zilnic. Aceste statistici fac din România una dintre cele mai periculoase țări din Europa din punct de vedere al siguranței rutiere.

Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Contextul general în UE: Siguranța rutieră și norme de trafic

Propunerea UE privind restricțiile de circulație pe timp de noapte pentru șoferii noi face parte dintr-un efort mai larg de îmbunătățire a siguranței rutiere. Parlamentul European a fost implicat activ în dezvoltarea legislației privind transportul rutier și siguranța, monitorizând evoluția accidentelor și a reglementărilor în acest domeniu din 2010 până în prezent.

Deși fiecare stat membru al UE are libertatea de a adopta propriile măsuri în ceea ce privește siguranța rutieră, Uniunea Europeană intervine prin norme care stabilesc cerințe tehnice pentru vehicule și reglementări pentru transportul de mărfuri periculoase. Aceste măsuri sunt menite să îmbunătățească condițiile de circulație și să reducă numărul accidentelor pe drumurile europene.

Dacă această propunere va fi adoptată, șoferii care și-au obținut permisul de mai puțin de trei ani vor trebui să se conformeze unor restricții stricte pe timp de noapte. Măsura ar putea fi văzută ca o provocare pentru cei care depind de mașină pentru a ajunge la locul de muncă sau pentru alte activități esențiale pe timp de noapte, dar autoritățile europene consideră că beneficiile în ceea ce privește siguranța rutieră sunt semnificative.

Citește și: Amendă uriașă pentru șoferii care transportă animale pe bancheta din față a mașinii

Criticii ar putea susține că astfel de restricții ar fi discriminatorii față de șoferii noi, însă datele privind accidentele sugerează că aceștia reprezintă un grup de risc ridicat. Prin limitarea accesului lor pe timp de noapte, când condițiile de trafic sunt mai dificile, autoritățile speră să reducă semnificativ numărul accidentelor și al deceselor.

În final, măsurile propuse de Uniunea Europeană urmăresc un echilibru între siguranța rutieră și nevoile șoferilor. Adoptarea acestor reguli ar putea reprezenta un pas important în reducerea numărului de victime pe drumurile din Europa și în creșterea siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic.