Lista cu radare fixe din România este falsă. CNAIR anunță că este vorba despre camerele video pentru rovinietă şi RCA. Pe ce drumuri sunt amplasate

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 10 ian 2025, 11:41

Zonele unde vor fi plasate radarele fixe în 2025

Sursa: facebook.com/Poliția Română

CNAIR a oferit clarificări cu privire la amplasarea radarelor fixe și a altor echipamente în 2025. Unde ar urma să fie amplasate acestea?

Anul 2025 aduce schimbări importante pentru siguranța rutieră din România, odată cu implementarea unui sistem modern de monitorizare a traficului pe principalele drumuri și autostrăzi. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a făcut clarificări cu privire la amplasarea radarelor fixe și a altor echipamente, care vor contribui la reducerea riscurilor pe șosele și la combaterea abaterilor de la legislația rutieră.

Monitorizarea vitezei și controlul taxei de drum

Potrivit adevarul.ro, contrar zvonurilor care circulă pe rețelele sociale, CNAIR a precizat că multe dintre camerele amplasate pe drumuri sunt destinate monitorizării plății rovinietei și a asigurării obligatorii RCA. Aceste dispozitive filmează numerele de înmatriculare și transmit informațiile în sistem pentru a verifica dacă vehiculele respectă obligațiile fiscale.

În același timp, CNAIR, în colaborare cu Poliția Română, a început instalarea unui număr semnificativ de radare fixe care măsoară viteza.

Acestea vor deveni funcționale în 2025, fiind amplasate pe principalele artere rutiere ale țării.

Unde vor fi amplasate radarele fixe?

Conform CNAIR, radarele fixe vor fi montate pe următoarele drumuri și autostrăzi:

Autostrada București- Pitești (A1): Vor fi instalate 48 de sisteme de detecție a incidentelor, 33 de camere mobile, 8 camere CCTV și 22 de panouri VMS (cu mesaje variabile).

Sistemele includ și echipamente pentru măsurarea vitezei și cântărirea din mers a camioanelor.

Autostrada București- Constanța (A2): Pe tronsonul București – Cernavodă vor fi 66 de camere pentru detecția incidentelor, 40 de camere CCTV, 8 stații meteo și 2 sisteme de măsurare a vitezei prin bucle inductive.

Autostrada București- Ploiești (A3): Vor fi instalate 42 de camere pentru detecția traficului, 20 de bucle inductive și 4 stații meteo cu senzori de polei.

Drumul Național 1 (DN1): Pe ruta București – Ploiești vor funcționa 28 de camere de detecție a incidentelor, 16 bucle inductive și 7 panouri VMS.

Citește și: Cum poți contesta o amendă rutieră primită prin sistemul e-Sigur. Radarele fixe au fost montate deja pe A1, A2 și DN 2

Sisteme avansate pentru monitorizarea traficului

Pe lângă radarele fixe, CNAIR implementează o gamă variată de echipamente ITS (Sisteme Inteligente de Transport), care vor îmbunătăți gestionarea traficului. Printre acestea se numără:

Buclele inductive: Acestea pot măsura viteze între 10 și 250 km/h, identificând și vehiculele care se deplasează pe contrasens.

Camere CCTV: Utilizate pentru monitorizarea traficului în timp real.

Stații meteo: Dotate cu senzori pentru detectarea poleiului și altor condiții meteorologice nefavorabile.

Panouri VMS: Afișează mesaje variabile pentru șoferi, avertizând asupra condițiilor de drum sau incidentelor.

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Anunț pentru șoferii seniori! Care e vârsta maximă până la care femeile pot conduce o mașină

Radare montate de Poliția Română

Pe lângă radarele fixe administrate de CNAIR, Poliția Română continuă să folosească dispozitivele mobile pentru a monitoriza traficul. În 2025, vor fi amplasate radare fixe suplimentare pe:

Autostrada București- Pitești (A1): Dispozitivele vor fi poziționate pe trepiede, în afara părții carosabile, și vor funcționa în mod automat.

Autostrada București- Constanța (A2): Similar, aceste radare vor monitoriza viteza pe segmentele cu risc ridicat.

Drumul Național 2 (DN2): În județul Vrancea vor fi instalate radare pentru controlul vitezei.

Poliția va analiza înregistrările colectate de aceste radare și va trimite amenzile contravenienților, împreună cu dovezile încălcării limitei de viteză.

Ce date vor colecta radarele și buclele inductive?

Noile echipamente implementate de CNAIR sunt capabile să colecteze o gamă largă de informații, inclusiv:

- Viteza vehiculelor;

- Numărul de vehicule care tranzitează un segment de drum;

- Tipul și dimensiunea vehiculelor;

- Distanța între vehicule, exprimată în secunde.

Aceste date vor fi utilizate nu doar pentru sancționarea abaterilor, ci și pentru optimizarea traficului și creșterea siguranței pe drumuri.

Implementarea acestor echipamente va contribui la:

Citește și: Se modifică codul rutier de la 1 ianuarie 2025: Ce amendă riscă șoferii prinși fără centura de siguranță sau cu inspecția tehnică periodică expirată

Reducerea accidentelor: Monitorizarea vitezei și avertizarea șoferilor asupra condițiilor periculoase vor reduce riscul de accidente.

Fluidizarea traficului: Datele colectate vor fi utilizate pentru gestionarea mai eficientă a fluxului de vehicule.

Combaterea evaziunii: Camerele de monitorizare a rovinietei și RCA vor asigura conformitatea fiscală.

Astfel, anul 2025 marchează un pas important în modernizarea infrastructurii rutiere din România. Prin utilizarea tehnologiei avansate, CNAIR și Poliția Română își propun să creeze un mediu rutier mai sigur și mai eficient pentru toți participanții la trafic.