Cum pot românii să retragă banii de la Pilonul II de pensii. Actele de care ai nevoie

Autor: Bianca Vidoi

Cum pot românii să retragă banii de la Pilonul II de pensii

Sursa: freepik

Peste 8 milioane de români sunt înscriși la Pilonul II de pensii, iar acestea sunt situațiile în care beneficiarii pot intra în posesia banilor acumulați.

Peste 8 milioane de români contribuie la Pilonul II de pensii, reușind să strângă pe parcursul anului 2024 suma de peste 30 de miliarde de euro în conturi. Iată care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească românii care doresc să își retragă banii acumulați de la Pilonul II de pensii.

Când putem retrage banii din Pilonul II de pensii

Pe parcursul anului 2024 s-au strâns peste 30 de miliarde de euro în conturile celor 8,3 milioane de români.

Jumătate dintre aceștia, aproximativ 4,2 milioane, contribuie regulat, lună de lună, cu 4,75% din venitul brut, ca parte a contribuției de asigurări sociale CAS de 25%. Astfel, 720.000 de români au reușit să strângă în Pilonul II de pensii sume de peste 50.000 RON fiecare, potrivit estimărilor APAPR.

Românii pot retrage banii din Pilonul II de pensii atunci când:

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Românii se vor bucura în fiecare lună de un ajutor în valoare de 660 de lei! Ce trebuie să facă pentru a intra în posesia banilor

  • participantul obține decizia de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public;
  • participantul obține decizia de pensionare pentru invaliditate din sistemul public (indiferent de gradul de invaliditate);
  • participantul a decedat, situație în care activul acumulat de participant în contul personal din Pilonul II este plătit către moștenitorii săi legali sau testamentari.

Citește și: Egalizarea vârstei de pensionare între bărbați și femei și modificarea stagiului de cotizare la fiecare 3 ani. Lista schimbărilor la noua lege a pensiilor, care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2024

Cu toate acestea, și persoanele care aleg într-un anumit moment să înceteze să participe la Pilonul II de pensii pot primi banii strânși pe parcursul anilor. După încetarea participării, românii vor ieși din sistemul de pensii private.

Actele pe care trebuie să le prezinte beneficiarii

Beneficiarii pot încasa suma de bani acumulată în două moduri, fie ca plată unică, fie ca plăți lunare egale, eșalonate pe durata a cel mult 5 ani. Pentru a beneficia de banii strânși, participanții trebuie să prezinte o serie de documente. În cazul în care aceștia au obținut decizia de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public, atunci trebuie să prezinte:

  • Cererea de revendicare (original) completată și semnată de tine sau de mandatarul desemnat.
  • Cartea de identitate sau pașaport valabil emis de autoritățile române (copie)
  • Decizie administrativă privind acordarea pensiei de limită de vârstă emisă de Casa de Pensii Publice (copie legalizată)
  • Extras de cont bancar (dacă se optează pentru plata prin transfer bancar)
  • Procură specială și autentică pentru mandatar (în cazul desemnării unui mandatar pentru a întreprinde demersurile), însoțită de o copie a actului de identitate/pașaportul emis de către autoritățile române al mandatarului, valabil la dată depunerii cererii)
  • Decizie judecătorească de numire a tutorelui (doar în cazul în care este numit un tutore legal) Se anexează și o copie a actului de identitate/ pașaport emis de către autoritățile române al tutorelui desemnat.
  • Certificat de încadrare în gradul de handicap grav sau accentuat sau o declarație pe propria răspundere privind faptul că nu dețineți acest certificat, după caz).

În cazul în care beneficiarul a decedat, atunci moștenitorii săi legali sau testamentari vor intra în posesia sumei de bani. Pentru a primi banii cu care a contribuit persoana decedată trebuie să prezinte următoarele acte:

  • Cererea de revendicare (original) completată și semnată de tine sau de mandatarul desemnat.
  • Cartea de identitate sau pașaport valabil emis de autoritățile române (copie)
  • Certificatul de moștenitor (NU Certificatul de calitate moştenitor)sau hotărârea judecătorească definitivă de partaj succesoral (după caz)
  • Certificat de deces.
  • Extras de cont bancar (dacă se optează pentru plata prin transfer bancar)
  • Procură specială și autentică pentru mandatar (în cazul desemnării unui mandatar pentru a întreprinde demersurile), însoțită de o copie a actului de identitate/pașaportul emis de către autoritățile române al mandatarului, valabil la dată depunerii cererii)
  • Decizie judecătorească de numire a tutorelui (document necesar doar atunci când tutorele legal al moştenitorului minor este altul decât părintele, sau când moştenitorul este major, dar a fost necesară desemnarea unui tutore. Se anexează și o copie a actului de identitate/ pașaport emis de către autoritățile române al tutorelui desemnat.)
  • Certificat de încadrare în gradul de handicap grav sau accentuat sau o declaraţie pe propria răspundere privind faptul că nu deţineti acest certificat, după caz.), potrivit metropolitanlife.ro.