Unde solicită pensionarii adeverințele de vechime dacă societatea unde au lucrat s-a desființat! Pașii pe care trebuie să îi urmeze

Autor: Bianca Vidoi

Unde solicită pensionarii adeverințele de vechime dacă societatea unde au lucrat s-a desființat

Sursa: freepik

„Mica recalculare” a pensiilor le oferă oportunitatea pensionarilor de a depune diferite documente care să dovedească veniturile lor nepermanente.

„Mica recalculare” a pensiilor îi poate ajuta pe pensionarii din România să primească bani mai mulți la pensie, însă doar dacă aduc adeverințe care să dovedească veniturile lor nepermanente. Iată care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze persoanele care au nevoie de adeverințe de vechime de la societăți care s-au desființat.

Unde solicită pensionarii adeverințele de vechime dacă societatea unde au lucrat s-a desființat

„Mica recalculare” a pensiilor se finalizează la data de 1 martie 2025, dată până la care pensionarii trebuie să depună la casele de pensii adeverințe care să dovedească veniturile lor nepermanente. Cea mai mare problemă a pensionarilor este că societatea la care au lucrat nu mai este în activitate, astfel nu știu de unde pot să solicite adeverința de vechime.

Primul pas pe care pensionarii trebuie să îl facă pentru a obține adeverințe de vechime de la societățile la care au lucrat care s-au desființat este să se adreseze Arhivelor Naționale sau serviciilor județene ale Arhivelor Naționale.

Pensionarii vor descoperi astfel care sunt operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice obligați să le elibereze adeverințele, contra cost. Lista acestor operatori este disponibilă pe site-ul Arhivelor Naționale din România, potrivit adevarul.ro.

Citește și: Pensionarii care vor primi mai puțini bani în luna februarie 2025: Casa de Pensii a făcut anunțul „Sistemul informatic nu merge”

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Persoanele cu dizabilități primesc ajutor din partea statului! Despre ce este vorba

În cazul în care angajatorul se află în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, la momentul solicitării, atunci administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariaților un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, în termen de maximum 60 de zile calendaristice. Tot un termen de 60 de zile calendaristice îl au și succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați, perioadă în care să elibereze adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin.

„Precizăm faptul că obligația eliberării adeverinței stabilite de art.139 alin.2 din Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, revine tot angajatorului, în cazul în care acesta este în funcțiune sau are calitatea de succesor în drepturi al unui angajat desființat la momentul formulării de către salariat.”, arată ITM, potrivit inspectiamuncii.ro.

Documentele pe care le pot depune pensionarii pentru „mica recalculare”

Pensionarii care își doresc să primească mai mulți bani la pensie după „mica recalculare” trebuie să depună diferite documente care să dovedească veniturile lor nepermanente Aceste documente trebuie să fie depuse până la data de 1 martie 2025, iar acestea pot dovedi premii, prime și sporuri, ore suplimentare, al 13-lea salariu sau acordul global.

Pensionarii care beneficiază cel mai mult de această „mică recalculare” sunt cei care au lucrat înainte de 2001, deoarece aceste tipuri de venituri nu au fost calculate la recalcularea anterioară.

Petru a dovedi aceste venituri nepermanente, pensionarii pot depune:

  • adeverințe pentru sporuri, prime sau alte venituri suplimentare.
  • documente care atestă munca în weekend, de noapte sau în zilele libere.
  • dovezi pentru acordul global sau alte beneficii financiare din trecut, potrivit ziarulunirea.ro.