Începând cu anul 2023, în România urmează să se extindă emiterea de cărți electronice de identitate. Pentru eliberarea acestora se vor cere mai puține documente.
Noi reguli pentru eliberarea cărților de identitate
Pentru eliberarea cărților de identitate, indiferent dacă sunt electronice sau normale, urmează să fie modificate mai multe reguli, potrivit unei ordonanțe apărute săptămâna trecută.
Mai exact din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor
Citește și: Cazier judiciar online 2023. Pașii pentru obținerea certificatului de cazier judiciar electronic
Potrivit OG 12/2023, act normativ apărut marți, se modifică, de fapt, OUG nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, în sensul stabilirii unui mecanism prin care se conectează sistemele de evidență pe care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) le gestionează, respectiv Sistemul Național Informatic pentru
De asemenea, sistemul DGEP va fi conectat și cu alte sisteme, de exemplu, cel gestionat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), astfel încât să se preia automat cât mai multe informații despre cetățeni, iar aceștia să nu mai fie nevoiți, la eliberarea actelor de identitate, să prezinte toate actele care sunt acum necesare.
Chestorul de poliție Cătălin Giulescu a declarant că: “De la momentul în care vom iniția extinderea emiterea cărții electronice de identitate la nivel național, în vara acestui an, cetățeanul (…) nu va mai fi obligat să prezinte certificatele de stare civilă, informațiile relevante fiind preluate din sistemul informatic pentru starea civilă, iar în măsura în care deține o proprietate pentru care există un cadastru, informațiile referitoare la adresa unde urmează să stabilească domiciliul sau reședința urmează să fie preluate prin interoperabilizare din sistemul informatic gestionat de ANCPI”.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Urmează să fie lansată o mapă digitală a cetățeanului
Urmează să fie lansată o mapă digitală a cetățeanului, în care se vor stoca fotografia, semnătura olografă, precum și alte documente prezentate de acesta autorităților de-a lungul timpului.
Conform OG 12/2023, începând cu data realizării condițiilor tehnice, datele solicitantului actului de identitate sau dovezii de reședință se preiau din sisteme informatice sau, după caz, din documentele prezentate în original care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române, a domiciliului sau reședinței, în vederea constituirii sau actualizării mapei electronice.
Citește și: Se schimbă buletinele de identitate ale românilor! Ordonanța de Urgență a fost aprobată de Guvern
La schimbarea domiciliului, preschimbarea actului de identitate nu va mai fi necesară, în cazul celui electronic, ceea ce înseamnă mai puțin timp pierdut pe la autorități.
Cei care doresc vor putea opta fie pentru carte electronică de identitate, cea cu cip integrat, fie pentru cea simplă. Unul dintre dezavantajele cărții simple de identitate este că va putea fi folosită doar pentru legitimarea la nivel național, nu și pentru legitimarea în străinătate, adică nu se va putea călători în baza ei în afara granițelor.
Costul cărții electronice de identitate va fi suportat de stat pentru minimum cinci milioane de cărți electronice emise, adică până, cel puțin, în 2026.
Sursă: avocatnet.ro