Uniunea Europeană discută în prezent o serie de măsuri pentru a reduce numărul accidentelor rutiere, una dintre acestea fiind restricționarea circulației pe timp de noapte pentru șoferii noi. Potrivit presei internaționale, măsura are scopul de a limita accesul pe drumurile publice între miezul nopții și ora 6 dimineața pentru persoanele care au obținut permisul de conducere în ultimii trei ani.
De ce se impun aceste măsuri?
Statisticile arată că șoferii noi sunt mai vulnerabili la accidente, în special pe timp de noapte, când vizibilitatea și reflexele pot fi afectate de oboseală. Potrivit publicație i motorzoom.it, aceste măsuri ar putea reduce numărul incidentelor grave și ar contribui la scăderea ratei deceselor în accidente rutiere.
În 2022, rata deceselor cauzate de accidente rutiere în Uniunea Europeană a crescut cu 4% față de anul precedent.
România, în fruntea clasamentului deceselor în accidente rutiere
Conform datelor Eurostat, România a înregistrat cea mai mare rată a deceselor în accidente rutiere din Uniunea Europeană în 2022, cu 86 de decese la un milion de locuitori.
România se confruntă de mulți ani cu o problemă gravă în ceea ce privește siguranța rutieră. Conform datelor Institutului Național de Statistică, România înregistrează în jur de 28.000 de accidente anual, ceea ce înseamnă peste 76 de accidente pe zi și patru decese zilnic. Aceste statistici fac din România una dintre cele mai periculoase țări din Europa din punct de vedere al siguranței rutiere.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Contextul general în UE: Siguranța rutieră și norme de trafic
Propunerea UE privind restricțiile de circulație pe timp de noapte pentru șoferii noi face parte dintr-un efort mai larg de îmbunătățire a siguranței rutiere. Parlamentul European a fost implicat activ în dezvoltarea legislației privind transportul rutier și siguranța, monitorizând evoluția accidentelor și a reglementărilor în acest domeniu din 2010 până în prezent.
Deși fiecare stat membru al UE are libertatea de a adopta propriile măsuri în ceea ce privește siguranța rutieră, Uniunea Europeană intervine prin norme care stabilesc cerințe tehnice pentru vehicule și reglementări pentru transportul de mărfuri periculoase. Aceste măsuri sunt menite să îmbunătățească condițiile de circulație și să reducă numărul accidentelor pe drumurile europene.
Dacă această propunere va fi adoptată, șoferii care și-au obținut permisul de mai puțin de trei ani vor trebui să se conformeze unor restricții stricte pe timp de noapte. Măsura ar putea fi văzută ca o provocare pentru cei care depind de mașină pentru a ajunge la locul de muncă sau pentru alte activități esențiale pe timp de noapte, dar autoritățile europene consideră că beneficiile în ceea ce privește siguranța rutieră sunt semnificative.
Citește și: Amendă uriașă pentru șoferii care transportă animale pe bancheta din față a mașinii
Criticii ar putea susține că astfel de restricții ar fi discriminatorii față de șoferii noi, însă datele privind accidentele sugerează că aceștia reprezintă un grup de risc ridicat. Prin limitarea accesului lor pe timp de noapte, când condițiile de trafic sunt mai dificile, autoritățile speră să reducă semnificativ numărul accidentelor și al deceselor.
În final, măsurile propuse de Uniunea Europeană urmăresc un echilibru între siguranța rutieră și nevoile șoferilor. Adoptarea acestor reguli ar putea reprezenta un pas important în reducerea numărului de victime pe drumurile din Europa și în creșterea siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic.