În afară de decizia de recalculare a pensiilor, românii mai trebuie să aibă în vedere încă un document în perioada următoare. Termenul limită de depunere a documentului expiră la scurt timp după primirea pensiilor recalculate. Până pe ce dată trebuie depus documentul?
Documentul important pe care trebuie să îl depună pensionarii
Odată cu decizia de recalculare, pensionarii din România trebuie să ia în calcul și depunerea unui act important altfel, aceștia pot rămâne fără pensie.
Potrivit newsweek.ro, Casele de Pensii trag un semnal de alarmă cu privire la importanța certificatului de viață mai ales în perioada aceasta când au loc schimbări majore odată cu aplicarea noii Legi a pensiilor.
Astfel, pentru a putea beneficia de drepturile legale, din partea Casei de Pensii, beneficiarul nerezident are obligația să transmită un certificat care să demonstreze că este încă în viață.
Legea 360/2023 spune că: „Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Citește și: Pensionarele vor primi 375 de lei, pe lângă pensie, în luna decembrie. Cine beneficiază de această sumă?
Cine sunt pensionarii care pot pierde pensia dacă nu depun acest document?
Potrivit Legii, în cazul beneficiarilor nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o scrisoare de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.
Totuși, dacă beneficiarii au depus deja la casa teritorială de pensii sau prin intermediul instituției de asigurări sociale de pe teritoriul statului de ședere obișnuită detaliile bancare actuale, în perioada menționată mai sus, de 6 luni, obligația confirmării existenței noilor beneficiari nerezidenți prin transmiterea unui certificat de viață se stinge.
Pensionarii trebuie să știe faptul că dacă documentul nu a fost depus la datele stabilite, pensia nu le va mai fi acordată, începând cu luna următoare. Acest certificat va fi transmis pe 31 martie, dar și pe 30 septembrie a fiecărui an.
Transmiterea certificatului de viață se poate face prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.
De asemenea, dacă o persoană transmite certificatul de viață după expirarea termenelor prevăzute, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție și numai dacă între data suspendării și data reluării plății nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plății.