Vești proaste pentru români, care ar putea fi nevoiți să plătească dintr-o singură dată consumul de energie electrică pe 2-3 luni.
Motivul pentru care am putea plăti 2-3 facturi deodată la energie electrică are legătura cu OUG 119 care a fost aprobată la 1 septembrie, iar astfel furnizorii nu au timp să modifice softurile.
Factura pe 2-3 luni la energia electrică
Facturile la energie şi gaze vor veni cu întârziere, iar oamenii vor trebui să plătească dintr-o singură dată consumul pe două-trei luni, a afirmat, marţi, Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, citat de Adevărul.
El a arătat că furnizorii de energie nu au avut timp să modifice softurile de emitere a facturilor.
" A modifica un soft presupune timp. Din experienţa modificărilor trecute, înseamnă între două şi trei luni. Deci din păcate consumatorii să se aştepte să primească facturi abia peste două sau trei luni, bineînţeles facturile vor fi mari, pentru că vor cumula cantităţi pe o perioadă mai lungă de timp", a declarat Dumitru Chisăliţă.
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
Citeste si: Programul de casare a autovehiculelor uzate a fost amânat! Care este noua dată anunțată de AFM
Facturile la energia electrică, emise cu întârziere
Furnizorii vor întârzia emiterea facturilor privind consumul pe luna septembrie, întrucât nu au avut timp să-şi adapteze softurile de emitere a facturilor, a afirmat și Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), citată de ziarul Adevărul.
Ea a explicat că OUG 119/2022 a fost emisă la 1 septembrie, cu aplicabilitate tot de la 1 septembrie, iar furnizorii au nevoie de cel puţin 30 de zile pentru modificarea softurilor.
" Cred că toţi furnizorii vor întâmpina probleme în implementarea noilor criterii de selecţie a beneficiarilor, de aplicare a plafonului la anumite marje de consum, ceea ce este foarte posibil să ducă, în anumite situaţii, la întârzieri. Noi am văzut legea adoptată la 1 septembrie, cu aplicabilitate la 1 septembrie. Este o chestiune pe care am spus-o de mai multe ori: avem nevoie de o perioadă de 30 de zile pentru a opera schimbările", a mai declarat Dana Dărăban.
Citeste si: Rabla pentru becuri, ghid complet! Cum primești voucherul de 200 de lei
Ce trebuie să faceți pentru a evita facturi de regularizare mari
Factura de regularizare este factura emisă în urma citirii contorului de către operatorul de distribuție zonal, după o perioadă în care consumul a fost estimat în baza istoricului locului de consum sau în baza indexului autocitit transmis de către client. Regularizarea consumului implică plata consumului real dintr-o anumită perioadă, din care se scad estimările anterioare, rezultând o diferență de consum real care va fi facturată corespunzător.
De exemplu, dacă în perioada cuprinsă între cele două citiri consecutive, facturarea s-a făcut prin estimare/autocitire iar consumul estimat a fost de 500 kWh și cel măsurat de 800 kWh, la regularizare se facturează diferența de consum de 300 kWh. Pe de altă parte, în cazul în care consumul estimat a fost de 800 kWh, iar cel real de 500 kWh, la regularizare clientul va primi o factură care va reflecta un consum mai mic cu 300kWh.
Conform prevederilor legislative, operatorul de distribuție zonal are obligația să asigure citirea indexului grupului de măsurare al locului de consum la un interval de timp de maxim 3 luni. În cazul în care contorul se află pe proprietatea clientului, acesta din urmă trebuie să asigure accesul distribuitorului zonal pentru efectuarea citirii.