Mircea Fechet, ministrul mediului, a anunțat că sistemul de garanție-returnare „SGR” pentru ambalaje va deveni funcțional. De când va putea fi utilizat noul sistem de către români?
România va implementa oficial Sistemul de Garanție-Returnare
Din 30 noiembrie 2023, România va implementa oficial Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje, conform prevederilor legale. Acest sistem va aduce o schimbare semnificativă în modul în care consumatorii români interacționează cu ambalajele produselor pe care le achiziționează, cum ar fi apă, băuturi răcoritoare, bere, vin și băuturi spirtoase.
Ce reprezintă Sistemul de Garanție-Returnare (SGR)?
SGR este un sistem conceput pentru a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor ambalajelor. Cu ajutorul acestui sistem, consumatorii vor plăti o garanție mică, de 50 de bani, la achiziționarea unui produs îmbuteliat. Această garanție este menită să motiveze oamenii să returneze ambalajele goale pentru reciclare și să reducă poluarea cu deșeuri.
„România este, din păcate, codașa Europei la capitolul colectare separată şi reciclare. Dacă ne uităm la ceea ce se întâmplă în alte state-membre. Și dacă ne uităm la țintele pe care le-am propus prin legislație pentru anul 1, anul 2 şi anul 3, vom observa că începând cu al treilea an țintele de colectare separată pentru ambalajul SGR să depășească 90 – 95%. Ceea ce reprezintă o țintă comparabilă cu cea pe care o întâlnim în orice altă țară din vestul Europei care are astăzi SGR-ul.
Germania, ajunge la 96 până la 98% rata de returnare în funcţie de ambalaj. Cea mai mare rată având-o la metal 98%. În România, în funcţie de cine numără, pentru că şi aici avem anumite lucruri de îmbunătățit, în ceea ce privește reciclarea fracției municipale colectată separat, rata atinge un procent de aproape 14%”, a declarat Mircea Fechet.Citește și: Tipuri de cutii și ambalaje din plastic utilizate în sectorul alimentar
Cum va funcționa SGR?
După ce consumatorii au golit ambalajul, aceștia pot să-l returneze la punctele de colectare desemnate pentru a primi înapoi valoarea garanției. Este important de menționat că prezentarea bonului fiscal nu este necesară pentru a beneficia de această restituire. Scopul este să simplifice procesul pentru consumatori și să încurajeze participarea activă la reciclare.
Unul dintre obiectivele principale ale Sistemului de Garanție-Returnare este de a crește rata de colectare separată și reciclare a ambalajelor în România.
Investiții în Implementarea SGR Implementarea SGR implică investiții semnificative din mediul privat, inclusiv de la producători și comercianți.
Acest efort al industriei este crucial pentru funcționarea eficientă a sistemului. Consumatorii joacă, de asemenea, un rol important, returnând fiecare recipient în scopul reciclării. În fiecare an, în România, sunt puse pe piață miliarde de recipiente, iar SGR vizează colectarea și reciclarea acestora în mod responsabil.Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Citește și: Iată cum companiile pot contribui la un mediu înconjurător sănătos, gestionând corespunzător deșeurile
Acest sistem ar urma să funcționeze în modul următor:
- producătorii și importatorii care vor pune pe piață băuturi în recipiente din sticlă, PET și cutii de aluminiu vor plăti o taxă către RetuRO SGR pentru fiecare tip de ambalaj;
- magazinele care vor achiziționa aceste băuturi vor plăti către producători/importatori o garanție de 50 de bani pentru fiecare sticlă, PET și doză;
- toți românii care vor cumpăra suc, bere, vin și alte băuturi de la magazin vor plăti câte 50 de bani în plus, sub formă de garanție, pentru fiecare recipient achiziționat;
- clienții care decid să returneze PET-urile, dozele de aluminiu și sticlele, vor primi câte 50 de bani pentru fiecare ambalaj în parte;
- RetuRO SGR restituie comercianților sumele plătite către clienții care au returnat ambalajele.
Sursă: evz.ro