Guvernul a schimbat legea privind facturile la curent și gaze încă de la sfârșitul anului trecut, printr-o Ordonanță de Urgență.
Ordonanța Guvernamentală 143/2022, ce prevede modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, a fost publicată în Monitorul Oficial în ultima zi din 2021.
Actul normativ include prevederi legate de citirea contoarelor și emiterea facturilor de regularizare. Conform noilor reguli, furnizorul este acum obligat să citească indexul contorului de energie electrică și gaze naturale la intervale de maximum trei luni de zile.
Potrivit aceluiași act normativ, furnizorul de gaze naturale și energie electrică este obligat să emită facturi de regularizare pe cel mult trei luni de zile, după ce primește datele de la consumator.
Dacă doriți să treceți la un alt furnizor de gaze naturale și energie electrică, noul act normativ prevede că fostul furnizor este obligat să vină să citească datele contorului între momentul în care ați anunțat că doriți să treceți la alt furnizor și momentul în care ați trecut efectiv, informează fresh24.ro .
S-a schimbat legea pentru facturile la curent și gaze! Ce amenzi riscă furnizorii
Potrivit noului act normativ, amenzile pentru furnizorii care nu citesc contorul clienților la maximum trei luni de zile sunt uriașe.
Sancțiunile sunt calculate ca procent din cifra de afaceri, între 5% și 10% din cifra de afaceri a anului anterior săvârșirii contravenției.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
În privința clienților, aceștia pot, în continuare, potrivit legii să citească ei contorul și să dea datele furnizorului, dar nu sunt supuși niciunei sancțiuni dacă nu fac acest lucru.
Curentul electric și gazele naturale s-au scumpit enorm în ultimul an. La sfârșitul anului trecut datele arătau o scumpire cu 50% a gazelor și cu circa 30% în cazul curentului electric.
Totodată, a fost un scandal și al facturilor de gaz și curent electric greșite de furnizori.
„Ministerul Energiei va fi responsabil de toate activităţile de coordonare şi de monitorizare, astfel încât să nu se mai întâmple partea aceasta de necorelare şi de neajustare, practic, de corectare a softului, astfel încât să poată fi folosit ca un argument în elaborarea greşită a facturilor.
Totodată v-aş ruga să aveţi în vedere ca împreună cu Ministerul Muncii să corelaţi toate mecanismele pentru schema de compensare, astfel încât să nu avem probleme nici în ceea ce priveşte sarcinile care revin instituţiilor guvernamentale în acest sens”, declara premierul Nicolae Ciucă.
Peste 450.000 de facturi greșite la energie electrică
Secretarul de stat în Ministerul Energiei, Dan-Dragoş Drăgan, a prezentat, la solicitarea premierului Ciucă, o serie de date legate de facturile greșite la energie electrică și gaze naturale.
„Referitor la schema de ajutor pentru plafonarea preţurilor la energie şi la gaz care a fost instituită prin OUG 118/2021, aplicată prin Legea 259/2021, în urma controalelor care au fost desfăşurate la toţi furnizorii de energie electrică şi gaze naturale vă pot spune că la nivelul săptămânii trecute(...) au fost identificate un număr de 89.195 de facturi greşite, iar la nivelul energiei electrice au fost identificate peste 450.000 de facturi greşite.
În urma acestor controale desfăşurate de ANPC s-a identificat nerespectarea clauzelor contractuale şi aplicarea neadecvată a ordonanţei 118/2021, dispunându-se refacerea şi acestor facturi ce au fost întocmite greşit. Procesul este în desfăşurare; au fost peste jumătate dintre aceste facturi pentru partea de energie electrică refăcute şi urmează să avem datele la sfârşitul săptămânii, în care suntem convinşi că vom atinge targetul în ceea ce priveşte refacerea acestor facturi întocmite greşit iniţial de furnizorii de energie electrică şi gaze naturale”, declara Dan-Dragoş Drăgan, secretar de stat în Ministerul Energiei.