Guvernul a adoptat joi o Ordonanță de Urgență care aduce schimbări importante pentru fondurile de pensii private și administratorii lor. Eliminarea comisionului pe contribuțiile plătite și stabilirea unui comision unic de administrare, dar și pârghii sporite pentru ASF în cazul în care un administrator are probleme și intră în procedură de administrare specială se numără printre schimbări.
Schimbări în Pilonul II și III. Comisionul pe contribuții va fi eliminat
Guvernul a adoptat în ședința de joi Ordonanța de urgență care stabilește un comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe atât pentru Pilonul II de pensii (pensii obligatorii administrate privat), cât și pentru Pilonul III de pensii (pensii private facultative).
Guvernul adoptă măsuri de protecție suplimentară a activelor fondurilor de pensii de stat administrate privat, în beneficiul participanților, a transmis Ministerul Muncii, printr-un comunicat de presă .
„Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi, proiectul de ordonanță de urgență care modifică și completează unele acte normative în domeniul pensiilor de stat administrate private, respectiv Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, Legea nr.
Documentul vine în contextul actual caracterizat de nivelurile ridicate ale ratei inflației în zona Euro, fenomenul de creștere a prețurilor la energie, creșterea riscului de piață cauzată de o volatilitate ridicată pe piețele financiare, respectiv situația piețelor financiare din Uniunea Europeană marcate de deteriorare a echilibrelor macroeconomice generate de conflictul armat ruso-ucrainean„, se
Citește și: Majorare pensii militare 2023. Cu cât vor crește de la 1 ianuarie 2023
Schimbări pentru fondurile de pensii private
Printre modificările aduse cadrului de reglementare primar aplicabil sistemului de pensii private (Legea nr. 411/2004, Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 187/2011), amintim cele prin care:
- se introduc principii privind regulile de investire și atribuțiile directorilor de investiții din cadrul administratorilor;
- se stabilește un procent de 3% în situația în care statul român are dețineri sau participații în cadrul entităților de private equity, respectiv 5% în cazul în care fondurile de investiții private de capital în care se investește sunt finanțate atât din fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ale statului român, diferențierea s-a realizat în scopul „oferirii unui cadru facil de alocare mai diversificată a activelor pentru creșterea investițiilor pe piața locală”, astfel cum este menționat în cadrul „Tabloului de bord privind acoperirea recomandărilor specifice de țară din 2019 și 2020 ”;
- se introduc dispoziții tranzitorii aplicabile deținerilor existente în prezent pentru investițiile deja efectuate în aceste instrumente financiare aflate în portofoliile fondurilor de pensii private, acestea putând fi păstrate pe întreaga perioadă de existență a societăților sau fondurilor de investiții private de capital, administratorii neputând efectua investiţii suplimentare contractelor aflate în derulare decât în condițiile investiționale stabilite prin noua soluție legislativă;
- se precizează atribuțiile structurii de management al riscului în cadrul administratorilor și principiile privind modul de evaluare a activelor fondurilor și responsabilitatea administratorilor;
- se suplimentează activitățile privind administrarea unui fond de pensii;
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
- se stabilește obligația administratorului de a deține permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;
- se prevede obligația de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membrii independenți (care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire), precum și a unui comitet de remunerare;
- se introduc prevederi privind cerințele pentru persoanele cu funcții-cheie și introducerea unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane;
- se completează documentația aferentă cererii de autorizare, de constituire;
- se stabilește un comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe;
- se introduce obligația respectării, în orice moment, pe parcursul activității, a condițiilor de autorizare și a celor de funcționare;
- se completează cerințele de raportare și transparență;
- se stabilește dreptul participanților și al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private. Acest drept este imprescriptibil;
- se introduce posibilitatea ca, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, ASF să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, în condițiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private, în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens;
- sunt introduse prevederi referitoare la mandatul directorului general, reglementat de Legea nr. 187/2011.
În prezent, Pilonul II de pensii administrează activele a peste 7,9 milioane de cetățeni români, acest nivel de acoperire fiind datorat faptului că acest sistem are un caracter obligatoriu.
Sursă: mmuncii.ro