Dragi parteneri,
Ne găsim într-o perioadă provocatoare pentru business-urile din România, indiferent de domeniu, indiferent de dimensiune. Suntem afectați cu toții de criza sanitară și, mai ales, de criza economică profundă și inevitabilă.
În acest context, vă supunem atenției apelul nostru pentru susținerea presei digitale responsabile, prin aplicarea unor criterii etice în decizia de alocare a bugetelor de comunicare online.
În ultimele săptămâni, redacțiile s-au reorganizat pentru a munci mai eficient de la distanță. Jurnaliștii depun eforturi constante pentru a informa corect audiența pe subiectele de interes din această perioadă, programul s-a transformat și putem să spunem că, astăzi, se lucrează 24 de ore din 24, pentru a răspunde interesului crescut al publicului.
În același timp, pe măsură ce traficul site-urilor, atât cele de știri, economice sau de lifestyle, a atins niveluri record, observăm un record negativ în investițiile în comunicarea comercială a partenerilor noștri. Diferiți factori se cumulează în atingerea acestui record negativ, unii dintre aceștia putând fi evitați sau stopați.
Observăm o tendință a companiilor de a bloca publicitatea în paginile care conțin subiecte precum „covid” sau ”coronavirus”. Conform rezultatelor SATI (Studiul de Audientă și Trafic Internet), în luna martie 2020, peste 50% din utilizatorii unici accesează pagini ce conțin subiectul „covid” sau ”coronavirus”.
Acești utilizatori realizează 87% din totalul afișărilor celor aprox. 200 de site-uri măsurate în sistemul SATI, 87% din afișările disponibile pentru comunicările comerciale sau de altă natură. Nici site-urile din alte categorii de interes, în afară de cele de știri generaliste sau economice, cum ar fi cele de lifestyle feminin, nu se abat de la acest trend, cu 67% din afișări generate pe pagini care conțin aceste subiecte. Aceste rezultate, printre altele, demonstrează interesul deosebit pe care publicul îl arată subiectului momentului și relevanța paginilor ce conțin aceste informații.
În plus, această asociere contextuală este permisă în alte medii de comunicare, unde publicul urmărește, în mod legitim, aceleași subiecte - de exemplu la televiziune, în radio sau presă scrisă, chiar dacă, practic, această disociere ar fi posibilă.
Chiar și în mediul online, această asociere este permisă în toate platformele globale social media, care afisează mesaje comerciale în pagini cu subiecte legate de “covid 19”.
Considerăm necesar ca utilizarea de către clienți a facilitaților tehnice oferite de siteurile românești, aceea de a evita asocierea unor comunicări comerciale cu anumite teme sau cuvinte-cheie, sa fie utilizate în mod echilibrat, să respecte principiul echității și să nu afecteze în mod discreționar doar veniturile publisherilor locali online.
Criza pandemică globală acaparează aproape în totalitate atenția publicului, firesc, în aceste zile: ignorarea acestor utilizatori sau pagini înseamnă, de fapt, ignorarea interesului public legitim, prin excluderea a peste jumătate din audiența site-urilor din România, iar, pentru platformele de știri, vorbim chiar de excluderea a 95% din volumul afișărilor și postarea comunicărilor dumneavoastră comerciale în pagini puțin relevante pentru public.
Cu toate că înțelegem presiunea financiară adusă de această criză asupra tuturor industriilor și reducerea bugetelor de marketing pentru anumite categorii afectate grav de această situație, e important ca, în construirea bugetelor, aceste constrângeri să nu devină și mai mari, sub presiunea blocării cuvintelor cheie care țin de criza sanitară, exclusiv în site-urile românești responsabile, care oferă aceste tehnologii cu bună-credință.
De asemenea, facem un apel către întreaga industrie media, de la clienți și până la agențiile de media, să prioritizeze, în campaniile lor, mai ales comenzile către editorii români responsabili, care informează corect și echilibrat și să evite asocierea cu titlurile alarmiste și cu site-urile care promovează clickbait, fake news și care au făcut un model de business din a colecta venituri, cu orice preț, folosind platforme globale de advertising și, în unele cazuri, chiar și soluții care promovează publicitatea înșelătoare (domeniul medical fiind “preferatul” acestei perioade).
În acest moment, vrem să le asigurăm echipelor noastre un viitor stabil, iar, în contextul actual, acest lucru este pus în pericol, pentru că veniturile pe care ne bazăm scad, nu doar prin reducerea unor bugete de comunicare, dar și prin aplicarea unor reguli sau măsuri neadaptate complet la situația și subiectele actuale
Dorința noastră este să lucrăm împreună, pentru a găsi cele mai bune soluții în această situație, pentru a o depăși. Vrem să susținem cititorii cu informații esențiale și vrem ca aceștia să găsească, pe lângă un conținut de calitate, și publicitate adaptată nevoilor lor.
Vă mulțumim,
Editorii de presă digitală, membri ai Biroului Român de Audit Transmedia - BRAT