Angajații pot solicita zece zile libere pentru a-și rezolva anumite urgențe familiale, zile acordate în afara concediului de odihnă. Ce prevede Codul Muncii și ce trebuie să știe angajații care vor să beneficieze de aceste zile libere?
Zile libere pentru urgențe familiale. Cum se acordă cele zece zile libere?
Codul Muncii a fost modificat, iar una dintre schimbările făcute recent se referă la posibilitatea angajaților de a solicita zece zile libere în timpul unui an pentru urgențele familiale.
Cele zece zile libere pentru urgențele familiale se pot acorda încă de la finalul lunii octombrie, mai exact începând cu data de 22 octombrie, având în vedere că aceasta este ziua în care legea a intrat în vigoare.
Zilele libere pentru rezolvarea unor urgențe apărute în familie nu se scad din concediul de odihnă, însă trebuie recuperate. Practic, în momentul în care au nevoie de aceste zile libere, angajații trebuie să își anunțe angajatorul că vor absenta de la locul de muncă și împreună cu acesta trebuie să găsească o modalitate prin care să recupereze zilele libere.
Pentru a cere zile libere pentru rezolvarea urgențelor apărute în familie, angajații se pot adresa angajatorului prin email, SMS sau printr-o solicitare scrisă.
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Citeste si: Noi modificări în Codul muncii. Românii pot primi mai multe zile libere, în afara concediului de odihnă
Cum vor fi plătiți angajații care solicită zile libere pentru urgențe familiale?
Având în vedere că aceste zile libere nu sunt incluse în concediul de odihnă și nici nu sunt zile de concediu fără plată și asta pentru că vor fi recuperate ulterior, multe persoane s-au întrebat cum vor fi plătite în cazul în care solicită aceste zile libere. Legea nu prevede o modalitate clară de plată, ceea ce înseamnă că va fi nevoie de o înțelegere între angajat și angajator.
„În lipsa unei precizări exprese privind plata, dacă se plătește când a absentat sau când recuperează, părțile stabilesc acest aspect, iar cea mai simplă variantă ar fi recuperarea în cursul aceleiași luni, dacă este posibil, caz în care salariatul va primi salariul integral și această problemă ar fi eliminată", a precizat Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru avocatnet.ro.
Acest lucru înseamnă că dacă zilele vor fi recuperate în aceeași lună, atunci salariul angajatului nu va fi afectat.