Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat intenția de a modifica examenul de Bacalaureat pentru a îl face mai relevant în contextul actual al învățământului românesc. Această declarație vine în urma criticilor aduse de către Asociația Elevilor din Constanța, care a cerut desființarea Bacalaureatului și a exprimat nemulțumirea față de modalitatea de evaluare a elevilor după 12 ani de școală.
Examenul de Bacalaureat ar putea suferi modificări
Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat că fiecare ciclu educațional, în special atunci când se referă la finalizarea învățământului obligatoriu, ar trebui să se încheie cu certificarea unor competențe. Ea a menționat că examenul de Bacalaureat are o istorie și o tradiție în România, dar că există o schimbare de perspectivă în legea Educației, care pune mai mult accent pe probele de competențe și pe profilul elevului.
Ligia Deca și-a exprimat convingerea că reformele planificate pentru Bacalaureat îl vor face mai relevant atât pentru elevi, cât și pentru întreaga societate. Ea a recunoscut că înțelege îngrijorările elevilor cu privire la utilitatea examenului și a subliniat că discuția ar trebui să se axeze pe necesitatea unei certificări de competențe, pentru a evidenția aptitudinile absolvenților în fața pieței muncii.
Citește și: Pe ce dată încep elevii școala în septembrie 2024? Structura anului școlar 2024 – 2025
„Cred că fiecare ciclu educaţional – mai ales când vorbim despre finalizarea învăţământului obligatoriu – trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competenţe. Examenul de Bacalaureat are o istorie în România, o tradiţie, un anumit tip de abordare. Sigur, în legea Educaţiei există o schimbare de perspectivă: insistăm mai mult pe probele de competenţe, pe zona limbilor străine, avem şi un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de Bacalaureat îl vor face mai relevant atât pentru elevi, cât şi pentru întreaga societate”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, potrivit Agerpres.
Ligia Deca își dorește ca examenul de Bacalaureat să se axeze pe competențe
Potrivit sursei menționate anterior, Ligia Deca și-a exprimat dorința ca abordarea teoretică în educație să aibă o conexiune mai strânsă cu viața reală și să fie aplicată în programele școlare și în pedagogie.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Ea a subliniat importanța modului în care cadrele didactice abordează programa școlară și a menționat că probele din examenele naționale au fost în ultimii ani mai aplicate și mai concentrate pe competențe, dar că poate acest lucru nu este suficient.
Citește și: Pe ce dată intră elevii în vacanța de Paște 2024
Ligia Deca a observat că există încă diferențe între testările de tip PISA și cele naționale și a susținut că trebuie găsite modalități de evaluare standardizate, care să permită comparații relevante cu privire la performanța sistemului educațional, a școlilor și a cadrelor didactice.
Ministrul Educației a vorbit și despre rezultatele obținute la simulările de la Evaluarea Națională
Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că a luat măsuri pentru a îmbunătăți rezultatele obținute de elevi la simulările Evaluării Naționale. Ea a transmis inspectoratelor școlare planuri de intervenție la nivel de școală, cu accent pe activitățile de remediere, pentru a asigura că elevii primesc sprijinul necesar în cadrul școlii, fără a fi nevoie ca familiile să plătească suplimentar pentru pregătire. Aceste inițiative vizează creșterea performanței academice și egalitatea de acces la educație în sistemul de învățământ din România.
Ligia Deca a declarat că, imediat ce vor fi disponibile rezultate similare pentru simularea examenului de Bacalaureat, vor fi discutate măsurile necesare și se vor face ajustări corespunzătoare ca urmare a acestor exerciții de simulare. Ea a subliniat dorința de a asigura o corectitudine obiectivă în procesul de examinare, cu subiecte care să reflecte cu acuratețe profilul absolventului, și a exprimat determinarea de a evita orice fel de incidente în timpul desfășurării examenelor.
„Scopul simulărilor a fost să vedem unde trebuie intervenit în procesul de consolidare, recapitulare, recuperare chiar, în unele cazuri. (…) M-a interesat mai mult care sunt acei itemi de evaluare unde performanţa este scăzută şi dacă există anumiţi factori asociaţi acestui lucru. Scopul nostru este să creştem performanţa la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat”, a mai spus Ligia Deca.