În afara pensiilor, sistemul public de pensii mai acordă, asiguraților sau pensionarilor, bilete pentru tratamente balneare și ajutor de deces. Iată care sunt noile prevederi ale acordării ajutorului de deces după aprobarea noii legi a pensiilor.
Cum a afectat noua lege a pensiilor ajutorul de deces
Ajutorul de deces este acordat de către sistemul public de pensii în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru al familiei unuia dintre aceștia.
Ajutorul de deces se acordă în cazul în care persoana ce a decedat a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii în ultimele șase luni înainte de deces, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă.
Citește și: Cum se vor acorda biletele de tratament pentru pensionari din 2024, conform noii legi a pensiilor?
Se consideră a fi membru al familiei următoarele persoane:
a) soţul;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani ori, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, sau, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Pentru a primi ajutorul de deces al unui membru al familiei, asiguratul sau pensionarul trebuie să prezinte dovada calității de asigurat sau de pensionar la data decesului membrului de familie pentru care se solicită acest drept.
Ajutorul de deces se acordă la cerere
Ajutorul de deces primit în cazul în care persoana asigurată sau pensionarul sau un membru al familiei acestora trebuie să fie solicitat, iar atunci când oamenii vin să ceară acest ajutor de deces trebuie să prezinte și certificatul de deces și documentele justificative, iar primirea acestui ajutor de deces nu este condiţionată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Ajutorul de deces poate fi acordat și persoanelor ce se află în concediul pentru creșterea copilului, dacă decesul a avut loc în această perioadă, până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu.
Citește și: Noua lege a pensiilor a fost adoptată. Cum se vor aplica sporurile de vechime
Ajutorul de deces va fi acordat în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, de către casa teritorială de pensii competentă, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului, respectiv al unui membru de familie al acestuia. Suma primită ca ajutor de deces poate să fie și primită prin transfer bancar dacă este solicitat acest lucru în momentul în care solicitantul face cererea, se arată în documentul realizat de Ministrul Muncii.