Peste un an, la Paris vor avea loc Jocurile Olimpice de vară. Atleții vor spera, desigur, să scrie istorie, dar și un start-up din domeniul aviației, Volocopter.
Dacă totul merge conform planului, avionul său electric cu două locuri, VoloCity, va transporta pasageri în jurul Parisului. Acesta va fi primul serviciu din Europa care va utiliza o aeronavă electrică cu decolare și aterizare verticală (EVTOL).
Zeci de companii din întreaga lume au dezvoltat aeronave EVTOL, promițând aeronave mai silențioase, mai ieftine și fără emisii, care pot ateriza chiar în inima orașelor.
"Totul este pregătit și gata de plecare pentru mijlocul anului viitor", spune Christian Bauer, directorul financiar al companiei germane.
Trei rute vor conecta centrul Parisului cu aeroporturile și heliportul orașului. Volocopterul va oferi, de asemenea, curse dus-întors pentru vizitarea obiectivelor turistice.
Debut la Jocurile Olimpice de la Paris
S-a muncit mult la organizarea traiectoriilor de zbor și a locurilor de aterizare (numite vertiporturi)- ceea ce nu este ușor într-un oraș aglomerat ca Parisul. Dacă la aceasta se adaugă provocarea tehnică de a dezvolta și de a obține certificarea pentru o aeronavă nouă, este clar că Volocopter a realizat multe în cei 12 ani de existență.
Dar unii ar spune că cele mai mari provocări sunt în fața Volocopter și a rivalilor săi. În anii următori, aceștia vor trebui să demonstreze că există o piață pentru aeronavele lor.Bateriile rămân cea mai mare problemă. Acestea rămân grele și scumpe, ceea ce reduce autonomia și limitează avantajele de cost ale aeronavelor EVTOL față de elicoptere, trenuri și mașini. VoloCity are o rază de acțiune de 22 de mile, ceea ce este suficient pentru scurte salturi în oraș, dar nu este foarte departe în comparație cu raza de acțiune a unui elicopter.
Dl Bauer recunoaște provocarea: "Ceea ce ne împiedică este, în acest moment, tehnologia bateriilor, la care toți colegii lucrează în acest moment".
El spune că vor apărea baterii mai puternice și mai ieftine, ceea ce va permite Volocopter să construiască o aeronavă mai mare care va putea oferi servicii la prețuri mai mici.
"Vom începe cu prețuri mai premium, la prețuri de aproximativ un segment de elicopter.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
O piață competitivă
Lilium, cu sediul tot în Germania, a dezvoltat deja un EVTOL mai mare. Proiectat pentru a transporta până la șase pasageri, acesta este o mașină cu un aspect elegant. În loc să folosească rotoare, precum Volocopter, Lilium folosește 30 de jeturi electrice care pot fi înclinate la unison pentru a oscila între ridicarea verticală și zborul înainte. Se așteaptă să obțină certificarea din partea EASA în 2025.
Lilium spune că există o piață potențială uriașă pentru o astfel de aeronavă care poate oferi conexiuni în jurul orașelor aglomerate sau servicii acolo unde legăturile feroviare sunt slabe.
"Acolo unde ai o conexiune feroviară bună la costuri reduse... nu am vrea să concurăm cu ea. Noi intrăm în joc atunci când nu există infrastructură, iar infrastructura este dificil de construit", a declarat Klaus Roewe, directorul executiv al Lilium.
El amintește de un acord anunțat în iunie, în cadrul căruia Shenzhen Eastern General Aviation (Heli-Eastern) intenționează să cumpere 100 de aeronave Lilium. Heli-Eastern gestionează legături aeriene în regiunea Greater Bay din China, care include Hong Kong, Shenzhen și Macao. Cu munți, multe insule și peninsule, poate fi un "coșmar" să te deplasezi, spune dl Roewe.
Dar, la fel ca Volocopter, Lilium mizează pe îmbunătățirea tehnologiei bateriilor pentru a-și face aeronavele competitive. Dl Roewe spune că există în continuare "incertitudine" cu privire la costurile bateriilor, dar crede că prețurile vor scădea și capacitatea va crește. El crede că industria EVTOL poate profita de progresele înregistrate în domeniul bateriilor pentru automobile.
"Nu există niciun motiv pentru care bateriile noastre ar trebui să fie mai scumpe decât orice baterie auto, deoarece procesul de producție este exact același", spune dl Roewe.
În ciuda acestui optimism, unii experți sunt sceptici în ceea ce privește așteptările industriei EVTOL în ceea ce privește bateriile.
"Ele [aeronavele EVTOL] au, de fapt, un set de baterii foarte speciale, care au o producție foarte redusă și o producție foarte costisitoare, și nu vor ajunge la volume mari prea curând", spune Bjorn Fehrm, care are o experiență în inginerie aeronautică și a pilotat avioane de luptă pentru Forțele Aeriene Suedeze. În prezent, el lucrează pentru compania de consultanță aerospațială Leeham.
Dl Fehrm subliniază faptul că, pentru a decola și a zbura, aeronavele EVTOL iau energie de la baterie mult mai repede decât o face o mașină de la bateria sa. De asemenea, pentru a fi economice, aeronavele ar trebui să fie încărcate rapid. Potrivit dlui Fehrm, încărcarea și descărcarea rapidă solicită foarte mult bateria, necesitând un sistem diferit și mai scump decât cel al unei mașini. El vede îmbunătățiri în viitor, dar probabil că, până la sfârșitul acestui deceniu, bateriile vor fi doar "de două ori" mai bune.
Citește și: Beneficiile Inteligentei Artificiale AI merită riscul?
Citește și: Cum s-au schimbat așteptările pe bursa în acest an pe Wall Street?
Citește și: Web3: Viitorul descentralizat al Internetului- Cum se va transforma?