Pe de altă parte, interesul acțiunilor de marketing online pentru utilizator – în speță, interesul pe care îl manifestă serviciile SEO ca tehnică de e-marketing – se traduce prin experiența pe care acesta o are pe un site sau altul, în timpul navigării sale virtuale.
Cu alte cuvinte, atât timp cât utilizatorul de Internet nu este satisfăcut fie de oferta comercială în căutarea căreia se află, fie de funcționalitatea site-ului (magazin online / pagină web de prezentare), ori de ambele aspecte laolaltă, potențialul client nu va avea o reacție pozitivă față de brandul respectiv și site-ul aferent acestuia.
De pildă, în situația în care un site nu se încarcă rapid (în maximum 3 secunde, ca medie universal valabilă), utilizatorul este tentat sau chiar determinat să părăsească pagina în cauză. Din perspectiva serviciilor SEO, un astfel de comportament este profund în defavoarea poziționării în cadrul SERPs
(paginile cu rezultate returnate de Google, în urma unei căutări specifice lansate de către utilizatorul de Internet).
În momentul în care internautul părăsește la scurt timp site-ul accesat, bounce rate-ul (rata de respingere) crește, iar acest indicator îl poate determina pe Google să penalizeze site-ul cu pricina prin coborârea în poziții, în SERPs. În acest punct, experiența utilizatorului pe site (UX) devine crucială pentru succesul unui pachet de servicii SEO corect implementat.
Prin urmare, există o serie de detalii, ce pot influența UX-ul pentru un site, cărora Search Engine Optimization (SEO) le acordă o atenție primordială:
· Viteza de încărcare a site-ului
Viteza de încărcare a paginilor, mai ales în varianta mobile, este în mod oficial un factor de listare în Google esențial din perspectivă UX. Problemele legate de viteza de încărcare pot fi identificate cu ajutorul tool-ului PageSpeed Insights.
· Optimizarea site-ului pentru versiunea mobile
Versiunea mobile a site-ului este prioritară în listarea sa în cadrul SERPs. Această preferință a lui Google a fost oficializată odată cu actualizarea algoritmului mobile-friendly (2015) și consolidată prin lansarea mobile-first index (2018).
· Setarea heading-urilor
Heading-urile (<h1>, <h2>, <h3> etc.) ajută utilizatorul să înțeleagă structura conținutului din cadrul unei pagini web, îndeplinind totodată același rol și pentru algoritmii Google.
· Arhitectura site-ului
Este recomandat să existe o arhitectură de linkuri structurată cât mai logic și intuitiv, astfel încât utilizatorul să poată naviga ușor de pe o pagină pe alta, indiferent de landing page-ul care l-a atras pe site.
· Feedback-ul utilizatorilor
Procesul de promovare a unui site, din punct de vedere UX, vizează inclusiv atenția și monitorizarea acordate atât review-urilor postate pe Google de către utilizatori, cât și reacțiilor acestora la postările de pe rețelele de socializare ș.a.m.d.
Pentru a beneficia de un site care să fie user-friendly, specialiștii în servicii SEO acordă atenție sporită, de asemenea, și design-ului web. Un site care este bine optimizat din punct de vedere UX trebuie să fie atât util, cât și atractiv pentru utilizator.