Serviciile HCM. Ajutor sau înlocuitor pentru serviciile de resurse umane?

Autor: Ana Filip
Actualizat: 27 feb 2024, 08:00

În ultima perioadă se poate observa cum din ce în ce mai multe companii recurg la soluțiile digitale și tehnologice pentru eficientizarea și optimizarea proceselor legate de managementul resurselor umane. În acest sens, companiile apelează tot mai des la serviciile HCM. Ce reprezintă acestea și în ce constă ajutorul pe care îl oferă firmelor în ceea ce privește managementul resursei umane? Sunt aceste servicii într-adevăr de ajutor sau scopul este acela de a înlocui serviciile de resurse umane clasice? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care vei afla răspuns în acest articol.

În ce constau serviciile HCM?

Serviciile HCM (Human Capital Management) reprezintă o abordare integrată și strategică în vederea gestionării resurselor umane dintr-o organizație. Acestea se referă la numeroase procese și practici care au scopul de a maximiza potențialul angajaților și de a contribui la realizarea obiectivelor organizaționale.

Caracteristicile specifice ale serviciilor conțin, printre altele, recrutarea și selecția personalului, dezvoltarea și formarea angajaților, evaluarea performanței, administrarea beneficiilor și a salarizării, gestionarea relațiilor dintre angajați și sindicate, planificarea succesorală și a resursei umane. În esență, rolul acestor servicii este acela de a se asigura că o companie beneficiază de capital uman calificat, motivat și angajat, astfel încât să poată fi atinse performanțe ridicate, iar compania să își atingă obiectivele strategice.

Eficiența și automatizarea proceselor

Unul dintre principalele beneficii ale serviciilor HCM se referă la eficiența sporită a proceselor administrative legate de resurse umane. Prin intermediul unei platforme HCM, companiile pot automatiza sarcinile repetitive, precum gestionarea datelor personale ale angajaților, calculele pentru salarii și beneficii sau evaluările performanței. Acest lucru nu înseamnă că serviciile de resurse umane tradiționale sunt înlocuite, ci că va fi redus în mod considerabil timpul necesar pentru realizarea acestor activități, astfel încât personalul departamentului de resurse umane să se concentreze pe activități mai importante din punct de vedere strategic.

Centralizarea și accesul la informații

Serviciile HCM oferă, în același timp, posibilitatea de a centraliza toate informațiile referitoare la angajați într-un singur loc, fiind accesibile și actualizate în timp real. Astfel, toți cei implicați în procesul de administrare a resurselor umane – de la angajați la manageri și departamentul de HR – au acces la aceleași date și informații, ceea ce contribuie la o mai bună comunicare și colaborare între echipe.

Personalizarea și analiza datelor

Totodată, este facilitată și posibilitatea de a personaliza procesele și de a genera rapoarte și analize detaliate pe baza datelor colectate. Aceste informații pot fi folosite de personalul departamentului pentru a identifica tendințe, pentru a lua decizii strategice în ceea ce privește recrutarea, dezvoltarea sau retenția resurselor umane și pentru a monitoriza performanța și engagement-ul angajaților.

Așadar, nu este vorba despre un risc de înlocuire a personalului departamentului de resurse umane, ci mai degrabă de o serie de avantaje pe care acesta le poate obține cu ajutorul instrumentelor tehnologice oferite de serviciile HCM.