Șoferii și motocicliștii care produc noaptea zgomote vor fi amendați

Author: Cristina Mocanu
Actualizat: 10 dec 2023, 00:15

Un consilier USR a depus un proiect de lege prin care șoferii și motocicliștii care produc noaptea zgomote ar urma să primească o amendă de până la 5.000 de lei.

Sursa: https://pixabay.com/

Un consilier USR a depus un proiect de lege prin care șoferii și motocicliștii care produc noaptea zgomote ar urma să primească o amendă de până la 5.000 de lei.

Un proiect de lege depus de către un consilier general USR prevede introducerea amenzilor de până la 5.000 de lei pentru șoferii și motocicliștii care produc zgomote pe timpul nopții.

Amenzi pentru șoferii și motocicliștii care produc zgomote noaptea

Consilierul general USR, Gabriel Rau, vrea ca circulația vehiculelor care produc zgomot peste 95 decibeli să fie permisă doar în intervalul orar 08.00

– 21.59. În ceea ce privește amenzile propuse, acestea ajung la 5.000 de lei:

– În cazul depășirii nivelului de zgomot în intervalul 95 dB(A) – 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 1.500 RON și 2.500 RON;

Citește și: Noile norme metodologice aplicabile vehiculelor: Care sunt vehiculele care vor fi considerate abandonate pe domeniul public

– În cazul depășirii nivelului de zgomot de 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 4.000

RON și 5.000 RON.

Prima oară proiectul a fost respins de Consiliul General, deși Capitala este poluată fonic în fiecare noapte de șoferi sau motocicliști care fie își ambalează motoarele peste limită, fie se antrenează în curse ilegale.

Programele Rabla s-ar putea modifica

Ministerul Mediului a pus în dezbatere publică trei proiecte de ordin pentru modificarea programelor Rabla, câte unul pentru fiecare dintre cele trei programe, respectiv Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local. 

Astfel, prin primul proiect pus în dezbatere, Ministerul Mediului propune modificarea regulilor programului Rabla Clasic, cuprinse în Ordinul 324/2020.

Rabla Clasic

Principalele modificări ce vor fi aduse programului Rabla Clasic sunt:

- majorarea primei de casare, în cazul casării unui autovehicul uzat, de la 6.000, cât e acum, la 7.000 de lei, iar în cazul casării a două vehicule, de la 9.000

la 10.000 de lei;

- reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare- maximum 155 g CO2/km (acum e 160 g CO2/km);

- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;

- modificarea valabilității notei de înscriere la o perioadă de 90 de zile;

- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 300.000

de lei;

- eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar doar în cazul instituțiilor publice.

Citește și: Codul Rutier 2023: Șoferii care vor refuza să fie testați pentru alcool sau substanțe psihoactive riscă să rămână fără permisul auto

Rabla Plus

Principalele modificări propuse în cazul programului Rabla Plus sunt:

Citește și: Informatii despre pulsul normal in functie de varsta

- stabilirea unei valori maxime de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric;

- mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanții instituții publice;

- stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 1.000.000 de lei;

- eliminarea obligației casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar tot în cazul instituțiilor publice;

- eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere;

- modificarea valabilității notei de înscriere la 90 de zile (acum e valabilă 300 de zile).

Rabla Local

Principalele modificări propuse în cazul programului Rabla Local sunt:

- modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei- 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie);

- introducerea noțiunii de contribuție proprie a primăriilor, pentru a fi evidențiată suma acordată persoanelor fizice de către acestea;

- detalierea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice;

- angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4);

- introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile;

- posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată pentru primării;

- modificarea pragurilor de finanțare- în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:

- 50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;

- 100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;

- 500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;

- 1000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;

- 5000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.

Pentru a putea fi aplicat programul Rabla, trebuie mai întâi să fie aprobat la nivelul Ministerului Mediului, după care va fi publicat în Monitorul Oficial.

Sursă: capital.ro