Stațiunea Mamaia, considerată vârful litoralului românesc, împlinește anul acesta, în data de 22 august, venerabila vârstă de 115 ani. Dintre toate stațiunile de pe plajele române ale Mării Negre, în ultimii 20 de ani, stațiunea Mamaia a cunoscut cea mai accelerată dezvoltare.
Datorită faptului că este cea mai bine întreținută stațiune de pe litoral, Mamaia atrage pe drept cei mai mulți turiști și implicit cei mai mulți bani. Într-un an obișnuit, în vârful de sezon care are loc cândva în lunile iulie și august, în stațiunea Mamaia se încasează doar din tarifele de cazare aproximativ 75 de milioane de euro.
Conform Asociației Litoral-Delta Dunării, există mai mult de 30.000 de locuri de cazare autorizate în stațiunea Mamaia, ocupate în proporție de 90% în zilele săptămânii din timpul sezonului și în proporție de 100% în weekend-urile din sezon.
Tariful mediu pentru o noapte de cazare în cele mai călduroase luni ale anului este de 50 de euro, dar turiștii prevăzători obțin și oferte mai bune folosind platforme de rezervări, specializate în unitățile de cazare de la mare, precum CazarePeLitoral.ro.
Cum a apărut stațiunea Mamaia?
Se spune că cel care a dat viață proiectului Stațiunea Mamaia este Ion Bănescu, primarul orașului Constanța între anii 1905 și 1907. El este omul care a început demersurile administrative în vederea amenajării unei stațiuni la Nord de Constanța. Mamaia are o forma unei limbi de pământ care se întinde de la lacul Siutghiol și până la mare, iar pe vremea când au început amenajările ei ca stațiune, au existat persoane care au cumpărat teren cu 30 de bani metrul pătrat.
La începuturile sale, stațiunea Mamaia se numea Băile Mamaia, iar primele construcții ridicate aici erau de forma unor cabine de lemn. Mai impresionantă a fost ridicarea gării, dar și linia de cale ferată cu un tren care parcurgea molcom distanța dintre Constanța și Mamaia într-o oră și jumătate.
Demn de menționat este și faptul că primul antreprenor din Mamaia a fost o femeie, pe nume Ecaterina D. Ionescu care avea sarcina de a administra nou formata localitate, asigurându-se că toate lucrurile merg ca pe roate.
De la început, autoritățile vremii au gândit stațiunea Mamaia ca o stațiune de lux, cu vile și hoteluri pe măsură. Însă cea mai impozantă clădire a fost cea care a funcționat sub numele de așezământ băi, care a fost folosită și pe post de gară.
Conform cronicelor vremii, acum peste 100 de ani când a fost inaugurată plaja din Mamaia, stațiunea a fost vizitată de peste 45.000 de turiști nerăbdători să înoate în mare, motiv pentru care unele din cabinele de lemn au început să fie folosite pe post de cabine de schimbat în costume de baie, iar altele s-au transformat în restaurante pescărești.
O altă etapă importantă din istoria stațiunii Mamaia a avut loc după primul război mondial. Atunci, în anul 1935 s-a deschis Cazinoul din Mamaia, iar stațiunea s-a transformat într-o destinație foarte atrăgătoare pentru iubitorii de jocuri de noroc. Apoi, un an mai târziu, în anul 1936, s-a deschis și cel mai mare hotel de la acele vremuri și anume, renumitul hotel Rex.
Hotelurile de tip bloc încep să apară începând cu anul 1957, iar două din cele mai reprezentative unități de cazare construite atunci, sunt hotel Parc și hotel București, denumit acum Iaki.
Între anii 1959-1965 s-a dezvoltat mai rapid sudul stațiunii, cu spații de cazare de două sau trei stele. În anii 60, Mamaia era deja cunoscută ca una din cele mai atractive locații de vacanță din Sud-Estul Europei.
Hotelurile scumpe, de trei sau patru stele, au fost ridicate în perioada 1982-1985, perioadă în care stațiunea Mamaia era poreclită fabrica de valută a lui Nicolae Ceaușescu, deoarece atrăgea mulți străini care veneau în România să-și cheltuiască banii de vacanță.
A urmat apoi și o perioadă de declin, al cărui punct culminant au fost anii 90, când întreg litoralul românesc arăta într-o stare deplorabilă. Dar lucrurile s-au schimbat în bine odată cu începerea unui nou secol, iar în ultimii 20 de ani, Mamaia a reușit să-și recapete cea mai mare parte din frumuseațea de odinioară.