Timpul în fața ecranului pentru copii le afecteaza dezvoltarea! Ce spun studiile?

Autor: Bogdan Frațilă

Un nou studiu a descoperit că, dacă îi înmânezi copilului tău un telefon sau o tabletă pentru a se juca ar putea afecta rapid dezvoltarea lui.

Sursa: PixaBay

Un nou studiu a descoperit că, dacă îi înmânezi copilului tău un telefon sau o tabletă pentru a se juca ar putea afecta rapid dezvoltarea lui.

Un nou studiu a descoperit că, dacă îi înmânezi copilului tău un telefon sau o tabletă pentru a se juca, poate părea o soluție inofensivă atunci când ești ocupată, dar aceasta ar putea afecta rapid dezvoltarea lui.
Faptul de a avea între una și patru ore de timp petrecut în fața ecranului pe zi la vârsta de 1 an este legat de riscuri mai mari de întârzieri în dezvoltarea comunicării, a motricității fine, a rezolvării problemelor și a abilităților personale și sociale până la vârsta de 2 ani, potrivit unui studiu realizat pe 7.097

de copii publicat luni în revista JAMA Pediatrics.
"Este un studiu cu adevărat important, deoarece are un eșantion foarte mare de copii care au fost urmăriți timp de mai mulți ani", a declarat Dr. Jason Nagata, profesor asociat de pediatrie la Universitatea din California, San Francisco, care nu a fost implicat în studiu.
"Studiul umple o lacună importantă, deoarece identifică întârzieri specifice de dezvoltare (în ceea ce privește abilitățile), cum ar fi comunicarea și rezolvarea problemelor, asociate cu timpul petrecut în fața ecranelor", a spus Nagata, menționând că nu au existat multe studii anterioare care să fi studiat această
problemă cu mai mulți ani de date de urmărire.
Copiii și mamele lor au făcut parte din proiectul Tohoku Medical Megabank Project Birth and Three-Generation Cohort Study, cu sediul în Japonia, și au fost recrutați din 50 de clinici și spitale obstetricale din prefecturile Miyagi și Iwate între iulie 2013 și martie 2017.

Impact grav

Studiul a măsurat câte ore au folosit copiii ecranele pe zi la vârsta de 1 an și cum au performat în mai multe domenii de dezvoltare- abilități de comunicare, abilități motorii fine, abilități personale

și sociale și abilități de rezolvare a problemelor- la vârstele de 2 și 4 ani. Ambele măsurători au fost realizate în funcție de autoevaluările mamelor.
Până la vârsta de 2 ani, cei care au avut până la patru ore de timp petrecut în fața ecranului pe zi au fost de până la trei ori mai predispuși la întârzieri în dezvoltarea abilităților de comunicare și de rezolvare a problemelor.

Cei care petrecuseră patru sau mai multe ore cu ecranele aveau de 4,78 ori mai multe șanse de a avea abilități de comunicare subdezvoltate, de 1,74 ori mai multe șanse de a avea abilități motorii fine submediocre și de două ori mai multe șanse de a avea abilități personale și sociale subdezvoltate până la vârsta de 2 ani. Până la vârsta de 4 ani, riscul a rămas doar în categoriile de comunicare și de rezolvare a problemelor.

"Unul dintre domeniile care este relativ puțin studiat în întreaga literatură despre timpul petrecut în fața ecranului este examinarea impactului expunerii la ecran asupra copiilor foarte mici, în special atunci când ecranele sunt introduse la bebeluși", a declarat Dr. John Hutton, profesor asociat de pediatrie generală și comunitară la Cincinnati Children's Hospital Medical Center, care nu a fost implicat în studiu. "Este cu siguranță o preocupare globală și cred că descoperirile (de aici) ar trebui să se aplice, într-adevăr, și în alte țări."

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Cum ar putea afecta timpul petrecut în fața ecranului dezvoltarea

Potențialele prejudicii ale timpului petrecut în fața ecranului asupra abilităților de comunicare ar putea avea legătură cu faptul că copiii sunt jefuiți de șoferi pentru dezvoltarea limbajului, a spus Hutton.
"Copiii învață cum să vorbească dacă sunt încurajați să vorbească și, foarte adesea, dacă se uită la un ecran, nu au ocazia de a exersa vorbirea", a spus el. "Ei pot auzi o mulțime de cuvinte, dar nu exersează să spună o mulțime de cuvinte sau să aibă o mulțime de interacțiuni de tip "dus-întors"."
Utilizarea tehnologiei poate lua timp de la relațiile interpersonale care alimentează abilitățile sociale, deoarece oamenii reali sunt mai multidimensionali decât personajele de pe un ecran, a adăugat Hutton. Privind la fețele oamenilor este momentul în care creierul nostru se activează pentru a-și da seama cum să interacționeze cu ei.
"De asemenea, (cu) vizionarea pasivă a ecranului care nu are o componentă interactivă sau fizică, copiii sunt mai predispuși la sedentarism și apoi nu sunt capabili să exerseze abilitățile motorii", a spus Nagata.
Dacă copiii nu au suficient timp pentru a se juca sau li se înmânează o tabletă pentru a-și liniști emoțiile negative, acest lucru ar putea împiedica atingerea unei etape importante de dezvoltare care este capacitatea de a naviga în disconfort.
"Pe termen mai lung, unul dintre obiectivele reale este ca copiii să poată pur și simplu să stea liniștiți în propriile gânduri", a spus Hutton. "Atunci când li se permite să se plictisească puțin pentru o secundă, ei se simt puțin inconfortabil, dar apoi spun: "Bine, vreau să mă fac mai confortabil". Și așa se întâmplă creativitatea".
Există și alți factori care pot afecta dezvoltarea unui copil, cum ar fi genetica, experiențele negative, cum ar fi neglijarea sau abuzul, și factorii socio-economici, a spus Nagata.
În cele mai recente cercetări, mamele copiilor cu niveluri ridicate de timp petrecut în fața ecranelor aveau mai multe șanse de a fi mai tinere, de a nu mai fi născut niciodată, de a avea un venit mai mic al gospodăriei, de a avea un nivel de educație mai scăzut și de a suferi de depresie postpartum.
Studiul are însă limitări. Din cauza prejudecății de dorință socială- dorința de a spune lucrul "corect" sau acceptabil din punct de vedere social- este posibil ca părinții să subestimeze timpul petrecut de copilul lor în fața ecranelor și să supraestimeze modul în care copilul lor se dezvoltă, au declarat experții.
În plus, autorii nu au avut detalii cu privire la ceea ce a implicat timpul petrecut de copii în fața ecranelor și nu toate formele sunt egale în ceea ce privește capacitatea lor de a dăuna sau de a aduce beneficii, au spus experții.
"Cealaltă întrebare care este întotdeauna foarte importantă este dacă părintele se uită împreună cu copilul?". a spus Hutton. "Atunci când un părinte se uită cu un copil, acest lucru tinde să atenueze multe dintre aspectele negative".

Citește și: Pregătirea Copilului pentru Un Start Reușit la Începutul Școlii!

Citește și: Ce Are Nevoie Un Copil La Începutul Școlii: Nu uita aceste lucruri!

Citește și: 2 rețete de dulceață pe care trebuie să le încercați