Românii vor primi 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie sub forma unui card, în două tranșe.
Românii vor primi 1.400 de lei, în două tranșe, pentru plata facturilor la energie
Românii cu venituri mici vor primi de la stat un ajutor pentru plata facturilor la energie sub forma unui card. Ajutorul consta în 1.400 de lei care vor fi virați în două tranșe.
Pentru a-i ajuta pe beneficiarii acestui ajutor, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a lansat recent un ghid, ce conține răspunsurile la cele mai importante întrebări legate de cardurile de energie.
Citește și: Veste uriașă pentru pensionari! Se dau 1.400 de lei. Raluca Turcan a făcut anunțul
Cum urmează să fie alocați cei 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie
Ajutorul din partea statului vine sub forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti, integral sau parțial, facturi de energie. Banii urmează să fie acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023. În cazul lemnelor de foc pentru sezonul rece 2022-2023, sumele se pot încasa în numerar, la oficiile poștale.
Cum va fi acordat cardul
Cardul va ajunge la domiciliul beneficiarului cu ajutorul Poștei Române, cu confirmare de primire. Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată. Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu. Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă.
Cum pot fi utilizați banii
Banii primiți de la stat pot fi folosiți pentru a compensa prețul la energie, indiferent de natura acesteia, respectiv pentru energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cine va putea beneficia de ajutorul pentru energie
Potrivit ordonanței nr. 166/2022, de această măsură vor beneficia următoarele categorii de români:
- pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum si pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
Citește și: Ce ajutoare sociale vor primi românii din mediile vulnerabile în 2023
- persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
- familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei;
- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.
Cum pot fi utilizați banii
Cu ajutorul banilor se pot plăti facturi curente sau restante, dar doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la terminarea banilor. Plățile se fac, de principiu, doar prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de opt plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin. Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
Când urmează să fie distribuite cardurile
Cei care sunt eligibili urmează să primească cardul de energie începând cu luna februarie 2023, iar plățile se vor putea efectua începând cu 1 martie (sau chiar mai devreme, după cum anunța recent Marcel Boloș, ministrul investițiilor).
Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie. De asemenea, nu există posibilitatea retragerii de numerar de pe carduri sau vânzarea ori donarea cardurilor, deoarece riscați o amendă de până la 60.000 de lei.
Acte necesare pentru plată
- cardul de energie (primit prin Poșta Română);
- actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului);
- factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului sau certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/ locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare).
Certificatul de validare a datoriei este un document emis de asociația de proprietari/ locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/ locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
După primirea documentului pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/ oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare.
Plățile urmează să fie făcute la orice agenție a Poștei Române sau la poștaș.
Declarația pe propria răspundere trebuie completată de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.
Reprezentanții Poștei distribuie declarațiile pentru toate aceste situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maximum trei zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.
Sursă: avocatnet.ro