Trecutul, prezentul si viitorul marketingului online in Romania

Autor: Silviu Bunea
Actualizat: 14 sep 2020, 23:40

Marketingul si publicitatea sunt domenii care se afla intr-un proces continuu de schimbare si evolutie, care nu pot exista fara o anumita doza de viziune si creativitate.

Pentru a comunica activ si eficient cu publicul tinta, trebuie sa tinem neaparat pasul cu schimbarile care intervin perpetuu in societatea contemporana, atat din punct de vedere al mentalitatii consumatorului, cat si prin modul in care acesta percepe cumparaturile online.

 

Din anul 2008 si pana acum, lucrurile au evoluat extrem de mult in ceea ce priveste bugetul alocat promovarii. Atunci, la debutul crizei economice, marketerii dispuneau de un buget mic, pe care incercau sa-l canalizeze catre alte medii decat cele traditionale.

Acum, in anul 2017, orice persoana care detine un business ar trebui sa fie constienta de faptul ca trebuie sa aiba o prezenta  relevanta in mediul online.

 

Momentan, principalul dezavantaj al persoanelor care doresc sa activeze in marketingul online este lipsa unor cursuri de specialitate sau a unei scoli dedicate acestui domeniu, care sa pregateasca viitori si actuali oameni de marketing din punct de vedere practic (nu doar teoretic) pentru aceasta profesie.

Astfel, ar putea face fata cu brio situatiilor complexe cu care foarte multe companii si firme se confrunta.

 

Cerintele care exista in mediul online nu sunt diametral opuse de cele ale publicitatii sau ale marketingului, in general. Orice business se ghideaza dupa trei coordonate esentiale:

 

1. clientii (cei care genereaza vanzarile);

2. recuperarea investitiei;

3. profitul generat.

 

Cat timp iti recuperezi investitia si obtii profit, atunci poti considera ca ai o afacere de succes. Felul in care publicul tinta reactioneaza la un mesaj transmis sau  la o campanie mai putin buna, poate fi o diferenta majora intre marketingul online si cel clasic.

 

In mediul online, publicul te taxeaza rapid pentru orice mesaj lipsit de consistenta, “nesarat” sau gresit.

De asemenea, rezultatele unor campanii si ale unor strategii aplicate se pot masura extrem de usor in mediul online, ceea ce nu putem afirma in cazul unei campanii clasice de marketing.

 

Care sunt tendintele actuale in marketingul online?

 

Agentiile de marketing online de prestigiu se axeaza din ce in ce mai mult pe Search Engine Marketing (SEM- optimizare SEO) si pe livrarea unui continut de calitate catre publicul tinta, punand accentul pe user-experience (modul in care utilizatorii interactioneaza cu continutul).

 

Dat fiind ca peste 91% dintre conationalii nostri folosesc Google drept principal motor de cautare, nici nu este de mirare ca specialistii in marketing online au inceput sa ridice standardele de calitate in ceea ce priveste continutul si mesajele transmise in mediul online.

 

Deoarece concurenta este din ce in ce mai acerba intre afaceri din acelasi domeniu de activitate, diferenta sta in calitatea continutului livrat publicului tinta si in calitatea strategiei de optimizare SEO folosite. 

 

Cum arata viitorul marketingului online?

 

Perspectivele de viitor ale acestui domeniu sunt foarte promitatoare. Deoarece marketingul online este un domeniu in continua dezvoltare, inca se scriu principii pe aceasta tema.

 

Pe zi ce trece, devine o certitudine faptul ca Internetul va ajunge canalul principal de comunicare, de aceea chiar si televiziunile au inceput sa recunoasca importanta mediului online si au inceput sa faca demersuri in aceasta directie.

 

Care sunt principalele probleme cu care se confrunta business-urile online din Romania?

 

Dificultatile cu care un business online se confrunta in Romania sunt numeroase, ca in orice alt domeniu, insa ne vom rezuma la patru dintre cele mai importante:

 

1. Angajatii din acest domeniu nu sunt pregatiti sa tina pasul cu cerintele actuale ale pietei. Din cauza ca nu exista cursuri de calitate sau scoli dedicate marketingului online si avand in vedere ca este un domeniu relativ nou, nu se gasesc usor persoane capabile sa faca fata provocarilor existente la ora actuala si care sa livreze servicii de calitate.

 

2. Statul ar trebui sa se autosezizeze si sa instituie controale riguroase care sa vizeze siguranta clientului in mediul online si sa inchida definitiv magazinele online aflate in ilegalitate, care dispar peste noapte. Exista, inca, o piata libera, care nu este controlata cu strictete. De aceea, este foarte dificil pentru firmele care sunt corecte si care isi platesc taxele sa practice preturile pe care un magazin-fantoma, ilegal, le practica.

 

3. Un alt factor care reprezinta o problema majora pentru un business online este sistemul de livrare al comenzilor efectuate. Nu putini sunt cei care se declara dezamagiti si recurg la comertul clasic. Aceasta situatie se datoreaza faptului ca  firmele de curierat nu reusesc sa faca fata volumului de mare de livrari din perioada promotiilor si a reducerilor masive practicate de catre site-urile de ecommerce.

 

4. In prezent, exista o cerere foarte mare din partea business-urilor romanesti pentru serviciile de marketing online, insa din pacate, putine firme de profil pot oferi servicii de calitate necesare unei evolutii pozitive. Exista nenumarate cazuri in care clientii nu au fost multumiti de serviciile pe care anumite firme si freelanceri(da, inca mai exista) le-au oferit, fiind incantati de tarifele mici pe care acestia le practicau. Antreprenorii din Romania ar trebui sa inteleaga faptul ca suma pe care o platesc pentru serviciile de marketing online de calitate reprezinta o investitie inteligenta, care le poate genera profituri uriase pe termen lung.

 

Faptul ca tehnologia se dezvolta constant a determinat cresterea procentului de oameni care sunt prezenti in mediul online. Comertul online se dezvolta si el cu fiecare an ce trece, dovada fiind faptul ca a detronat comertul clasic in multe state occidentale.

 

Marketerii si antreprenorii care nu se ocupa de prezenta lor in mediul online si nu dau atentie optimizarii SEO vor pierde mult teren in fata celor care stiu sa se promoveze corect si sa se foloseasca de toate oportunitatile pe care Internetul le ofera.