Descoperire fabuloasă! Crocodil asiatic identificat în munții României

Autor: Andrei Costanda
Actualizat: 12 iul 2024, 23:47

Gavialii au populat teritoriul actual al României în perioada Paleogenului

Sursa: PixaBay

Cercetătorii de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca au descoperit fosilele unui crocodil din specia gavialilor, care trăia în România acum 34-48 de milioane de ani.

Un grup de cercetători de la Universitatea „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca a făcut o descoperire surprinzătoare care aduce noi informații despre faună preistorică a României. Echipa a identificat fosilele unui crocodil din specia gavialilor, care astăzi trăiește doar în sud-estul Asiei, dar care, cu milioane de ani în urmă, a populat și teritoriul României.

Fosilele unui crocodil asiatic au fost identificate în munții României

Fosilele au fost găsite în Munții Făgăraș, mai exact în rocile de la Turnu Roșu. Echipa, formată din paleontologi de la UBB, Muzeul Țării Crișurilor din Oradea și Muzeul Brukenthal din Sibiu, a descoperit dinți fosilizați aparținând gavialilor, un grup de crocodili semi-acvatici recunoscuți pentru boturile lor alungite și înguste, adaptate pentru prinderea peștilor. Descoperirea a fost făcută pe baza unor dinți fosilizați, colectați de-a lungul a mai bine de un secol de la mai mulți indivizi.

Această descoperire adaugă o nouă dimensiune în înțelegerea faunei din perioada Paleogenului, acum aproximativ 34-48 de milioane de ani. În acea perioadă, regiunea era acoperită de apele calde și puțin adânci ale Oceanului Tethys. Dinții fosilizați au permis cercetătorilor să identifice cel puțin cinci forme morfologice diferite de crocodili primitivi din grupul gavialilor. Aceasta sugerează nu doar diversitatea faunei de atunci, dar și o posibilă migrație a acestor animale din nord-vestul Africii către teritoriile care astăzi fac parte din România.

Citește și: O nouă tragedie în apele din Italia: Un șofer român de TIR a murit înecat în râul Brembo