Vestea cea mare pentru milioane de pensionari! Ce se întâmplă cu documentele de muncă preluate de la întreprinderile care au falimentat după Revoluția din 1989

Author: Marina Ionescu
Actualizat: 27 feb 2023, 03:45

Violeta Alexandru a făcut un anunț important pentru pensionarii din România. Iată ce se întâmplă cu documentele de muncă preluate de la întreprinderile care au falimentat după Revoluție.

Violeta Alexandru a anunțat că un proiect de lege menit să ușureze accesul foștilor angajați la documentele de muncă preluate de la întreprinderile care au falimentat după Revoluția din 1989 va intra la votul în plenul Camerei Deputaților.   

Citește si: De ce amânarea ratelor la bancă e o idee proastă dacă le poți plăti! Experții trag un semnal de alarmă!

Ce se întâmplă cu documentele de muncă preluate de la întreprinderile care au falimentat după Revoluția din 1989

Violeta Alexandru a vorbit pe pagina personală de Facebook despre proiectul privind ușurarea accesului cetățenilor români la documentele de muncă preluate de societățile de arhivare de la întreprinderile care au falimentat după Revoluția din 1989.

„În această seară am terminat, la Parlament, la Comisia de Muncă (cea care dă raport, după care se votează în plenul Camerei Deputaților) susținerea proiectului privind ușurarea accesului oamenilor la documentele de muncă preluate de societățile de arhivare de

la întreprinderile care au intrat, după revoluție, în faliment.

Mi-am susținut proiectul, punct cu punct, până la final, peste 2 ore de dezbateri. Nu a trecut articolul referitor la decontarea, pentru angajații întreprinderilor care nu mai sunt, a unei singure adeverințe valorificate de Casa de pensii, per angajator. Nu sunt bani … așa spune PSD”, a scris ea, luni seară, pe rețelele sociale.

Citește si: Este oficial! Klaus Iohannis a promulgat legea offshore. Ce înseamnă asta pentru România

Mai mult, Violeta Alexandru a transmis că proiectul respectiv a primit raport de adoptare. În acest context, tarifele maximale pentru eliberarea adeverințelor se vor stabili de către Casa Națională de Pensii Publice, cu avizul Arhivelor Naționale.

„Ce a rămas și a trecut la vot (proiectul a primit Raport de adoptare):

Societățile de arhivare și Arhivele Naționale trebuie să publice denumirile (indiferent de schimbări) tuturor întreprinderilor de la care au preluat documente astfel încât oamenii să nu mai facă adevărate investigații pentru a descoperi pe unde or fi documentele lor, documente pe

baza cărora pot solicita o adeverință care să îi ajute în stabilirea corectă a pensiei.

Carnetul de muncă nefiind completat corespunzător/nefiind lizibil etc.

În 60 de zile trebuie să se elibereze adeverințele (nu era niciun termen);

Tarifele maximale pentru eliberarea adeverințelor nu se mai stabilesc de către Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență, care nu desfășura nicio activitate de acest gen astfel încât nu avea informațiile necesare pentru a stabili aceste limite.

Se vor stabili de către Casa Națională de Pensii Publice, cu avizul Arhivelor Naționale.

Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Corespondența cu societățile de arhivare se poate face și prin poștă ceea ce îi va ajuta pe cei care, de exemplu, locuiesc în Arad iar actele întreprinderii unde au lucrat au ajuns la Tulcea la o societate de arhivare care a câștigat licitația pentru preluarea documentelor”, a explicat Violeta Alexandru.

Casa de Pensii ar trebui să joace un rol mai activ, spune Violeta Alexandru

Totodată, Violeta Alexandru susține că un rol activ ar trebui să aibă și Casa de Pensii, care trebuie să comunice cu deținătorii de arhive pentru ca aceștia să le explice cetățenilor români ce adeverințe se valorifică și pentru ce perioadă, astfel încât să se evite plata unor adeverințe inutile.

Citește si: Vești bune pentru români! Guvernul oferă 700 de lei și amânarea ratelor dacă îndeplinesc aceste condiții

Potrivit spuselor sale, adesea, „oamenii dau bani și tot nu sunt luate în considerare”.

„Ce am blocat aducând argumente și insistând pe ele?

Multe idei care făceau lucrurile și mai complicate iar pentru societățile de arhivare – viața un calvar.

Statul s-a ocupat până la un punct de preluarea arhivelor, până a cedat în 2013 (neputând gestiona documentele de muncă și solicitările de adeverințe) așa că a apărut, printr-o lege din perioada respectivă, posibilitatea ca această activitate să fie gestionată de către operatori economici specializați în servicii de arhivare.

Alternativa: să fi rămas tot la stat iar statul nu se ocupa – oamenii nu își găseau documentele/nu primeau adeverințe.

O să îmi trag sufletul după ce trece și de plen și o să mă gândesc ce pot să (mai) fac în continuare, pentru oameni, pe această temă, după acest rezultat parțial satisfăcător. Pentru moment, avem aici acest rezultat.

Mă mut la celălalt proiect – valorificare venituri brute/până la ultima zi în condiții speciale/deosebite luată în considerare. Mai ales că s-au plătit contribuții.

Greu, cu multe obstacole, prea lent mișcându-se lucrurile după gustul meu dar o să ajungem noi la rezultate. Fac tot ceea ce este omenește posibil”, a postat pe contul ei de Facebook, luni seară, Violeta Alexandru.