Pavel Popescu a justificat măsura suspendării platformei TikTok prin necesitatea clarificării suspiciunilor privind posibila influențare a primului tur al alegerilor prezidențiale, desfășurat pe 24 noiembrie 2024.
Ce a declarat vicepreședintele ANCOM despre suspendarea TikTok
Popescu a declarat public, printr-o postare pe Facebook, că suspendarea TikTok ar urma să intre în vigoare joi, 28 noiembrie, și să fie menținută până la finalizarea anchetelor instituțiilor de stat.
„Cer, începând de mâine, 28.11.2024, SUSPENDAREA platformei TikTok pe teritoriul României, până la finalizarea anchetei instituțiilor statului cu privire la manipularea procesului electoral din data de 24.11.2024 (turul I, prezidențiale). Voi da curs procedurilor oficiale în acest sens”, a transmis vicepreședintele ANCOM pe rețelele sociale.
Măsura vine în contextul în care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a notificat deja TikTok cu privire la distribuirea de conținut ilegal pe platformă, cerând luarea unor măsuri urgente pentru asigurarea desfășurării corecte a campaniei electorale.
În paralel, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut Comisiei Europene să investigheze platforma, acuzând-o că ar fi amplificat în mod intenționat conținut electoral favorabil unui singur candidat, dezechilibrând astfel competiția electorală.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Ce spune vicepreședintele CNA despre creșterea posterității lui Călin Georgescu
Vicepreședintele CNA, Valentin Juca, a invocat un raport al Expert Forum (EFOR), care evidențiază că acest conținut a contribuit la o creștere spectaculoasă a popularității unui candidat independent, Călin Georgescu. Acesta a înregistrat o creștere de la 2% la 22% în preferințele electorale, în principal datorită unei campanii masive desfășurate pe TikTok.
„Conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR)(Policy Brief nr. 190) candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe:
-coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate;
-amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări”, a precizat vicepreședintele CNA, Valentin Juca, făcând trimitere la un raport publicat recent de Expert Forum, potrivit Adevărul.
La nivel internațional, dezbaterea a fost amplificată de o cerere din partea unui lider al unui grup politic din Parlamentul European. Acesta a solicitat directorului general al TikTok, Shou Zi Chew, să ofere asigurări că platforma nu a intervenit în rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale din România.
Deși TikTok susține că nu acceptă reclame politice plătite, raportul EFOR afirmă că aceste declarații sunt contrazise de realitatea din platformă. O mare parte din conținutul electoral rămâne nemarcat, iar algoritmii par să amplifice mesaje favorabile anumitor candidați, ceea ce pune sub semnul întrebării imparțialitatea platformei.