Indiferent de natura companiei aeriene cu care decizi să zbori (de stat sau privată), există șanse semnificative să te găsești în situația neplăcută de a avea vacanța dată peste cap de întârzieri sau anulări. Aceste probleme sunt cu atât mai deranjante când se întâmplă la plecarea într-un city-break de weekend. Din fericire, poți primi despăgubire pentru zboruri anulate în cazul în care situația ta se regăsește în criteriile Regulamentului Comisiei Europene nr. 261/2004.
Căror zboruri li se aplică Regulamentul Comisiei Europene?
Evident, fiind un regulament stabilit de UE, doar companiile aeriene care au legătură cu spațiul european sunt obligate să se supună acestuia. Astfel, sunt 3 situații în care te poți afla pentru a beneficia de despăgubiri și compensații pentru zboruri anulate sau întârziate:
1. Zborul urma să traverseze spațiul UE (operat de o companie din UE sau non-UE);
2. Destinația zborului este pe teritoriul UE (operat de o companie din UE);
3. Zborul urma să decoleze dintr-o țară UE cu destinația într-o țară din afara spațiului comunitar (operat de o companie din UE sau non-UE).
Ce despăgubiri poți primi în cazul zborurilor întârziate sau anulate?
Pentru orice zbor anulat WizzAir se vor aplica următoarele reguli de despăgubire și compensare a pasagerilor:
Ce poți face atunci când compania aeriană refuză să plătească despăgubiri?
Companiile de zbor au posibilitatea de a invoca „situații excepționale” în cazul în care, cu adevărat, întârzierea sau anularea zborului nu a venit din vina lor directă. De multe ori, însă, acest lucru înseamnă că transportatorul aerian încearcă să se eschiveze de la rambursarea banilor pasagerilor păgubiți. Atunci când ești pus în fața unei astfel de situații, este timpul să faci cunoștință cu o firmă specializată în recuperarea banilor de la companii aeriene, cum ar fi AirAdvisor.
Juriștii specializați în astfel de spețe de la firmele care au ca obiect de activitate recuperarea despăgubirilor în numele clienților păgubiți pot fi un instrument foarte util atunci când birocrația sau comunicarea directă cu compania aeriană nu dau roade. Experiența lor face, de cele mai multe ori, diferența între primirea despăgubirilor corecte și paguba.
Ce poți face atunci când compania aeriană îți refuză îmbarcarea?
Refuzul îmbarcării reprezintă situația în care o persoană care a plătit pentru biletul său nu este lăsată să se urce în aeronavă de către compania aeriană. Aceste situații au loc rar, dar pot apărea
atunci când un zbor este suprarezervat. Mai multe țări, printre care Statele Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie și Uniunea Europeană au reglementat inclusiv această situație, iar tu ca pasager ai dreptul să ceri despăgubiri consistente pentru disconfortul creat.
Dacă cetățenii care trec printr-o astfel de situația pe teritoriul UE pot primi până la 600 de euro despăgubire în conformitate cu Regulamentul CE 261, în SUA regulile spun că pasagerii au dreptul să fie compensați cu până la 1350 de dolari. Este adevărat, aceste sume de bani nu ne dau înapoi orele pierdute în aeroport și daunele cauzate de stres, dar reușesc să mai îndulcească o situație neplăcută pentru orice pasager.
În plus față de cunoașterea Regulamentului Comisiei Europene, în cazul în care ajungi să fii pus în situația neplăcută de a suporta întârzierea anormal de lungă sau chiar anularea unui zbor, trebuie să ai în vedere alte două detalii foarte importante:
a. păstrează cu atenție toate documentele legate de zbor, indiferent de forma lor (fizică sau electronică - scrisori, bilete de îmbarcare, e-mail-uri etc.)
b. refuză orice formă de „compensație pe loc” oferită de compania aeriană, indiferent dacă vorbim de vouchere de reduceri, puncte promoționale sau alimente/băuturi. Acceptarea acestor „compensații” poate îngreuna sau chiar anula despăgubirile ulterioare.
Indiferent dacă alegi să formulezi cererile de depăgubire și/sau compensații pe cont propriu sau apelând la o firmă specializată, trebuie să îți cunoști întotdeauna drepturile de pasager și să ai în vedere existența acestei posibilități. Poți obține o sumă cuprinsă între 125 și 600 de euro pentru disconfortul tău și al celor dragi.