Zero Waste - ce este acest concept și cum poate fi atins de antreprenorii români

Author: Diana Tilă

Zero waste este un concept care aduce în atenția oamenilor un mod de viață sustenabil, în care se urmărește minimizarea sau chiar eliminarea totală a obiceiurilor de generare a deșeurilor. Ideea principală pe care merge acest principiu este reducerea la minimum a consumului de resurse naturale, iar ținta este ca generarea de deșeuri, în special cele care ajung în depozitele de gunoi sau care poluează mediul înconjurător, sa fie cât mai mică. Pentru a ajunge la astfel de rezultate este necesar ca atât companiile, cât și persoanele fizice să facă front comun. Totuși, cum?

Descoperă mai jos cum pot implementa companiile din România conceptul de Zero Waste

Fiecare antreprenor trebuie să știe, în primul rând, ce este conceptul de Zero Waste pentru a înțelege de ce trebuie adoptat. Ei bine, el promovează principii precum: reducerea, reutilizarea, reciclarea și compostarea, dar și înlocuirea produselor de unică folosință cu alternative durabile. De asemenea, renunțarea la folosirea ambalajelor care poluează este esențială. Scopul final este de a crea un ciclu închis de resurse în care toate produsele și materialele sunt utilizate eficient, refolosite sau reciclate, fără a genera deșeuri care să ajungă în depozitele de gunoi sau să polueze mediul. Folosind principiul de economie circulară, acest lucru poate fi atins. Economia circulară este susținută de o comunitate tot mai mare de oameni care doresc să contribuie la protejarea mediului înconjurător și să reducă efectul negativ asupra planetei.

Zero Waste nu înseamnă că nu se va genera niciun deșeu, pentru că acest lucru este imposibil. Totuși, companiile trebuie să găsească soluții pentru a valorifica resursele într-un mod sustenabil. Primul și cel mai important lucru este respectarea legislației din România. Operatorii economici trebuie să raporteze cantitățile de ambalaje produse și scoase pe piață și să susțină financiar colectarea lor. În plus, ele trebuie valorificate pentru a se atinge ținta minimă prevăzută în lege. De multe ori, legislația este greu de înțeles, iar pentru a se evita posibilele amenzi, operatorii comerciali pot apela la servicii de transfer de responsabilitate, așa cum oferă cei de la EcoSynergy.ro. Aceștia vin în ajutorul operatorilor economici, preluând de la ei responsabilitatea de a raporta ambalajele și de a valorifica deșeurile de ambalaje.

Un alt lucru pe care îl mai pot face companiile constă în alcătuirea unei culturi organizaționale bazate pe economia circulară. Evaluarea fluxului de deșeuri poate oferi date exacte despre deșeurile puse pe piață, iar pentru a reduce acest număr pot fi implementate măsuri, cum ar fi utilizarea unor materiale reciclate. De asemenea, colectarea selectivă a deșeurilor, refolosirea resurselor, extinderea ciclului de viață a produselor prin recondiționare sau remanufacturare, educarea angajaților și a comunității și, în general, adoptarea unor principii sustenabile sunt soluții care vor oferi rezultate rapid.

Așadar, chiar dacă Zero Waste este un concept destul de nou în România, are toate șansele de a ajunge să fie aplicat de companiile mari și mici pentru a reduce deșeurile și poluarea mediului înconjurător.

 

Sursă foto: Unsplash.com

 


Robi pare că își dorește o relație cu Teodora, însă aceasta nu este atât de hotărâtă, iar sfaturile celor apropiați au făcut-o să păstreze distanța față de concurentul de la „Casa iubirii”.