Anul 2022 aduce schimbări în diferite domenii de interes, printre care se numără și domeniul profesional. Începând cu noul an, angajații și angajatorii din România sunt nevoiți să facă diferite modificări la locul muncă, cea mai cunoscută astfel de schimbare fiind majorarea salariului minim pe economie.
Un nou aspect prevăzut de lege constă în organizarea unui recensământ al populației și locuințelor, prin intermediul căruia să se actualizeze baza de date a statului cu informații actuale despre numărul de persoane de pe teritoriul României, angajați și imobile achiziționate.
Ce trebuie să facă angajații ca să primească o zi liberă
Conform Ordonanței de Urgență nr. 19/2022 care prevede stabilirea organizării recensământului populației și locuințelor, persoanele angajate pe teritoriul României care se autorecenzează prin intermediul internetului vor primi din partea statului o zi liberă plătită în plus, indiferent de organizația pentru care lucrează salariatul.
Citeste si: Măsuri care vizează toți românii: Cele mai importante modificări fiscale din anul 2022
Pentru a putea beneficia de ziua liberă oferită în urma autorecenzării pe internet, salariații trebuie să prezinte angajatorului dovada conform căreia chestionarul de recensământ a fost completat. Aceasta constă într-un cod de confirmare aferent încheierii cu succes a procesului de autorecenzare pe site, generat singular și automat de aplicația informatică pentru fiecare formular trimis, conform avocatnet.ro.
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
În urma prezentării codului de confirmare, angajatorul este nevoit prin lege să ofere salariatului o zi liberă plătită, stabilită de comun acord, în termen de maxim 12 luni de la data completării formularului de recensământ. Ziua de concediu se acordă unui singur salariat, indiferent de numărul de persoane pentru care acesta a realizat autorecenzarea online.
În ce constă recensământul
Ordinului de urgență nr. 19/2020 prevedea organizarea unui recensământ al populației și locuințelor de pe teritoriul României în lunile iulie – noiembrie 2021, cu scopul actualizării bazei de date a statului. Din cauza evoluției epidemiologice a virusului Sars-Cov-2 data organizării recensământului a fost amânată până în perioada februarie – iulie a anului 2022, conform Ordonanței de Urgență nr. 39/2021.
Chestionarul de recensământ și conținutul său nu sunt stabilite cu exactitate, însă forma finală urmează să fie publicată oficial după dezbaterea publică a Hotărârii de Guvern ce stabilește aceste aspecte, conform avocatnet.ro. Pe lângă documentele obișnuite, recensământul anului 2022 va avea în componența sa și alte trei noi documente diferite, anume: nomenclatorul instituțiilor de învățământ din România, nomenclatorul etniilor și al limbilor materne din România și nomenclatorul religiilor de pe teritoriul României.
Colectarea datelor necesare efectuării recensământului, de la persoanele participante, se va face în două etape distincte: completarea datelor personale pe internet în perioada martie – mai 2022 și organizarea unor interviuri cu persoanele care nu s-au autorecenzat în mediul online în perioada mai – iulie 2022.